ti guarda dal Grande Inquisitor

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Foto

Het was daarom des te spijtiger dat relatief weinig publiek opgedaagd was om haar te horen. Het voordeel was dan wel dat het publiek op het podium zat, hetgeen de intimiteit van het liedrecital ten goede kwam. Maar ze verdient eigenlijk een stampvolle Blauwe Zaal.

Voor het recital werd aangekondigd dat ze net een verkoudheid achter de rug had (later noemde ze het zelf een "nasty infection") en dat ze nog niet helemaal hersteld was. Maar in de praktijk was daar vrij weinig van te horen. In de veeleisende Sieben frühe Lieder van Alban Berg leek ze aanvankelijk uit te testen hoe ver ze kon gaan. Maar toen ze de laatste "Nacht" van Traumgekrönt met een perfecte messa di voce zong, leek alles toch in orde te zijn. Liebesode ging naadloos over in Sommertage. Het is een kenmerk van haar geďntegreerde manier hoe ze met een groepje liederen omgaat.

Dat werd helemaal duidelijk in een reeks liederen uit Wolfs Italienisches Liederbuch. Ook tussen de liederen door breekt ze nooit uit haar rol, waardoor ze één grote dramatische boog spant over het dozijn miniatuurtjes. Interpretatief bespeelt ze alle mogelijke emoties van verontwaardiging in Mein Liebster ist so klein of frustratie in Mein Liebster hat zu Tische. En als haar geliefde violist zijn "kunnen" toont in Wie lange schon - hilarisch briljant vertolkt door Rieger - verbijt ze haar teleurstelling. Du denkst mit einem Fädchen is dan ook het logische vervolg hierop, met een perfect gevarieerde herhaling van "ich bin verliebt, doch eben nicht in dicht".

Voor mijn part had ze heel de avond Wolf mogen zingen, maar haar Spaanse wortelen maakten dat ze ook een Spaans deel voorzien had. Het zijn liederen die me minder aanspreken, hoofdzakelijk omdat mijn kennis van het Spaans het niveau van "dos cervezas, por favor" niet overstijgt. Na de Seis canciones castellanas van Jesús Guridi, zong ze twee mooie liederen van de Catalaanse componist Eduard Toldrŕ, Abril en Maig. Het was ter compensatie van de aangekondigde Cinco canciones negras van Montsalvatge die ze achterwege wenste te laten. Na een spectaculaire vertolking van Turina's Tres poemas, zong ze als bisnummer toch nog het Montsalvatge-slaapliedje Canción de cuna para dormir a un negrito.

Publicatie: zondag 17 september 2017 @ 10:30
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélčne Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen