ti guarda dal Grande Inquisitor

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Foto
La fée, Pinocchio (foto © Hofmann)

De bezetting bestaat uit zes zangers. Met uitzondering van Pinocchio en de Fee zingen en spelen ze elk verschillende rollen. Er is geen koor en het orkest is met zijn solistische bezetting vrij beperkt. Daarenboven staat er ook een zigeunerjazztrio - met sax, accordeon, viool - op het podium. Boesmans heeft iets gelijkaardigs gedaan in Wintermärchen, maar daar vond ik de lawaaierige bijdrage van Aka Moon eerder afstotend dan verrijkend.

Zoals gewoonlijk is de muziek van Boesmans zeer toegankelijk. De komische noten in het libretto en de orkestpartituur ontbreken niet, met geluidseffecten die doen glimlachen... van snerpende sirenes over de evocatie van een kettingzaag tot kwetterende vogeltjes.

De opera duurt ongeveer twee uur (zonder pauze). De opeenvolging van de verschillende scènes geven de voorstelling vaart waardoor de opera voorbijvliegt. Vormelijk neigt Pinocchio meer naar de opéra-comique. Er zijn verschillende gesproken scènes, in het bijzonder voor de rol van de theaterdirecteur die tevens verteller is en dan regelmatig de vierde wand doorbreekt.

Foto
Le père, Pinocchio (foto © Hofmann)

Joël Pommerat is ook verantwoordelijk voor de regie in een zwart-wit scènebeeld in een vrij summier decor met een beperkte set rekwisieten: een boom waaruit Pinocchio "geboren" wordt, een kooi voor de gevangenisscène, een paar schoolbanken voor de schoolscène, ... Maar het is vooral de prachtige belichting van Eric Soyer die voor veel suggestie en sfeer zorgt, zeker in de scène waarin Pinocchio en zijn vader opgeslokt zijn door de walvis.

Stéphane Degout schittert als theaterdirecteur. Hij moet verschillende uitdrukkingsmethodes toepassen van puur zingen over reciteren tot het vertolken van "melodrama" tegen een orkestrale achtergrond. Vincent Le Texier is onder andere een innemende Vader. Yann Beuron heeft verschillende kleinere rolletjes met als hoogtepunt zijn vertolking van "Connais-tu le pays où fleurit ton argent"... slim gepikt uit Thomas' Mignon.

De jonge Franse mezzo Chloé Briot - een nieuwe naam voor mij - zingt de titelrol. Ze heeft een mooie homogene stem, die in de hoogte soms wat beperkt klinkt. De Fee is voor een coloratuursopraan ala de Cendrillon-Fee en werd uitstekend vertolkt door de Canadese Marie-Eve Munger. Julie Boulianne ontgoochelde lichtjes als cabaretzangeres met "Io son dolce serena" (een melodie die terugkeert op het einde van de opera als Pinocchio een jongetje geworden is), maar was wel overtuigend als de slechte leerling.

Publicatie: woensdag 13 september 2017 @ 17:37
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen