ti guarda dal Grande Inquisitor

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Foto
Mata Hari

De productie richt zich hoofdzakelijk op de laatste dagen van Mata Hari terwijl ze opgesloten zit in de Parijse vrouwengevangenis Saint-Lazare. Het is een mooie en integere voorstelling waarin tekst afgewisseld wordt met een intelligente keuze van de liederen.

De voorstelling begint na de executie van Mata Hari met het lied Mon cadavre est doux comme un gant van Poulenc. De piano staat zodanig opgesteld dat pianiste Claire Chevallier met haar rug naar het publiek zit. Claron McFadden zingt met twee kiezelstenen op haar ogen, verwijzend naar de "deux cailloux blancs dans mon visage" uit het lied. Haar stem komt wel stilaan in de buurt van de houdbaarheidsdatum, maar ze compenseert dat met expressieve vertolkingen en theatraal engagement.

De rode draad doorheen het recital zijn de getuigenissen van Léon Bizard, de dokter van Saint-Lazare. Die rol wordt gespeeld door Josse De Pauw in streepjespak, via een videoprojectie op een gaas vooraan het podium, meestal in het Frans, een enkele keer in het Nederlands. Met Satie's Chez le docteur "zingt" hij ook een duet met McFadden. McFadden en Chevallier nemen ook deel aan het theater door een paar brieven van Mata Hari te lezen.

De liederen - bijna allemaal Franse liederen, met uitzondering van Schönbergs Gigerlette en Waltons Old Sir Faulk - passen perfect in de reeks herinneringen en flashbacks. Zo krijgen we een cabaretvertolking van Je te veux (ook Satie) of een La diva de l'empire terwijl tientallen visitekaartjes geprojecteerd worden met de namen van de mannen met wie ze als courtisane het bed gedeeld heeft. De voorstelling eindigt weer met de executie terwijl Chevallier Debussy's Berceuse héroique op haar pianoforte speelt, gevolgd door Bleuet van Poulenc.

Publicatie: zaterdag 9 september 2017 @ 10:25
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen