ti guarda dal Grande Inquisitor

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Kleiter en Prégardien hebben het Italienisches Liederbuch een paar jaar geleden ook op CD gebrand, weliswaar met Hilko Dumno aan de piano. Het speciale aan die opname is dat ze een eigen volgorde aan de liederen gegeven hebben. Dat irriteert me altijd een beetje. Het is wel niet zo erg als wanneer bijvoorbeeld alle liederen van Die schöne Müllerin door elkaar gegooid zouden worden, maar toch... bepaalde verwachtingen van opeenvolgende liederen worden doorbroken. Wolf was ook niet het soort componist dat lichtzinnig met een bepaalde liedvolgorde omspringt.

Nu, dat gezegd zijnde, hun volgorde heeft wel een dramaturgische logica. Het wordt een soort Liederspiel waarbij de interactie tussen de twee zangers nog wat explicieter gemaakt worden. Ze beginnen bijvoorbeeld met Ein Ständchen Euch zu bringen, een serenade als het begin van een liefdesgeschiedenis, die halverwege haar bekroning krijgt in de liefdesverklaring Heb' auf dein blondes Haupt. Het tweede deel begint met Auch kleine Dinge, gezongen als een duet door Kleiter en Prégardien, alles is harmonie... voor zolang het duurt. Want snel volgen al de verwijten en de vechtliederen met als ultiem kantelpunt Ich hab' in Penna en Geselle, woll'n wir uns in Kutten hüllen. Met Nun lass uns Frieden schliessen wordt de relatie toch nog gered en het verhaal eindigt met Wenn Du, mein Liebster, steigst zum Himmel auf.

Op zich werkt het wel, al heeft deze volgorde als nadeel dat het eerste deel vooral uit tragere liederen bestaat, die dan naar mijn smaak ook nog eens iets te traag gezongen en gespeeld worden. Michael Gees speelt alsof het Schubert is en Prégardien offert zijn legato iets te vaak op om over te schakelen naar een occasioneel Sprechgesang. In de hoogte heeft hij nog weinig kleur, zeker als hij forte zingt. Julia Kleiter heeft haar stem veel beter onder de controle dan de vorige keren dat ik haar gehoord heb. Maar haar hoge noten zijn nog altijd schreeuwerig, zoals in Verschling' der Abgrund of in de laatste noten van de avond. Een snerpende "...umglänzt von Himmelsfunken" helpt het slot eigenlijk een beetje om zeep.

Als bisnummer zongen ze nog twee duetten: Er und Sie van Schumann en Licht und Liebe van Schubert.

Publicatie: zondag 3 september 2017 @ 18:00
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen