ti guarda dal Grande Inquisitor

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Vijf liedduo's (een zesde duo werd na de eerste dag al wandelen gestuurd) kwamen met liederen van Schubert, Brahms en Strauss. Quasthoff probeert zoveel mogelijk expressie uit de jonge zangers te krijgen, maar moest bij verschillende zangers ook op technisch vlak werken.

FotoDe Amerikaanse sopraan Julia Katherine Walsh (33 jaar), met de Duitse Clarin Merk aan de piano, was de zangeres die het meeste vooruitgang geboekt heeft tijdens deze week. Ze begon met een kleine, genepen stem en reeds een zwaar vibrato. Op het einde van de week klonk haar stem veel ronder en haar vibrato klonk natuurlijker. Tijdens het concert begon ze met Delphine waarin haar topnoten nog wat scherp klonken. Maar ze heeft ook dat ondefinieerbare in haar stem dat me ontroerde in haar vertolking van Wandrers Nachtlied (I en II).

FotoDe Spaanse tenor Manuel Gómez Ruiz (31 jaar), met Jonathan Ware aan de piano, heeft een mooie lyrische stem die ook technisch vrij goed zit. Hij werkte aan een aantal liederen uit Die schöne Müllerin, waaruit hij tijdens het concert Wohin? zong. Hij klonk aanvankelijk vrij nerveus, maar was meer op zijn gemak voor Im Freien en eindigde met een stralende Der Musensohn. Alhoewel zijn Duits goed verstaanbaar is, blijft zijn Spaanse tongval me storen.

FotoDe Duitse sopraan Nina-Maria Fischer (30 jaar) werd ook begeleid door Jonathan Ware. Ze zong Gretchen am Spinnrade en Die junge Nonne. Net zoals Walsh kwam ze ook naar Schwarzenberg met een genepen stem. Dat probleem was heel snel weg en dan blijkt ze een grote lyrische stem te hebben. Er is nog technisch werk nodig aangezien haar stem niet altijd stabiel klinkt. Wat mij betreft, heeft ze potentieel de mooiste stem van de vijf.

FotoDe Duits-Amerikaanse bas Gabriel Rollinson (24 jaar), met Elenora Pertz aan de piano, heeft ook veel potentieel en zou kunnen uitgroeien tot een toekomstige zwarte bas. Maar momenteel zingt hij nog wat teveel met verschillende stemmen, waardoor bijvoorbeeld Brahms' Sappische Ode wat onrustig werd.

FotoDe Chinese mezzo Yajie Zhang (24 jaar), met Piotr Fidelus aan de piano, is lichtjes fenomenaal. Ze woont nog geen twee jaar in Duitsland maar zingt toch al in perfect Duits. Ook technisch is ze sterk, waardoor veel meer op interpretatie gewerkt kon worden. Op drie dagen passeerden bijna alle Zigeunerlieder van Brahms, waarvan ze er twee zong tijdens het concert: He, Zigeuner, greife in die Saiten ein en Brauner Bursche führt zum Tanze. Maar ze kon ook ontroeren met Der Tod und das Mädchen en een waanzinnig mooi Urlicht.

Tenslotte zongen ze allemaal samen nog Nachtigall, sie singt so schön uit Brahms' Liebeslieder-Walzer als bisnummer en als cadeautje aan Quasthoff en Zeyen...

Publicatie: zaterdag 2 september 2017 @ 22:52
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen