ti guarda dal Grande Inquisitor

Marlis Petersen in Schwarzenberg

De vorige keren dat ik Marlis Petersen hoorde, was ze altijd in het gezelschap van één of meerdere collega's. Gisteren hoorde ik haar voor de eerste keer in een solorecital. Camillo Radicke was haar pianist.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Ze hadden een driedelig thematisch programma samengesteld in ABA-vorm, elk deeltje kreeg een titel. Het eerste deel heette "Dem holden Lenzgeschmeide", naar het openingsvers van Meine Rose, met bloemenliederen van Schubert en Schumann. Ook het laatste deel bestond uit bloemenliederen, getiteld "Blühendes hat sich begeben", van Richard Strauss met onder andere de onvermijdelijke Mädchenblumen.

Het beste van de avond kwam in het begin met twee Schubert-liederen: het relatief onbekende Die Blumensprache en de grote bloemencanatate Viola. Marlis Petersen zingt met een mooie ronde klank, die in de hoogte soms wat dun klinkt, maar nooit schreeuwerig wordt. Daarenboven heeft ze een perfect verstaanbare dictie. Het was vooral in Viola dat ze al haar uitdrukkingskracht in de strijd gooide met een boeiende vertolking.

In de Schumann-liederen creëerde ze weinig variatie en textuur. Het bleef allemaal wat braaf en academisch. De meeste Strauss-liederen kunnen me meestal maar matig boeien en dat was nu niet anders. Petersen moet er daarentegen wel van houden, want het waren de enige liederen die ze zonder partituur zong.

In het tussendeel - als "Kleine Pastorale" benoemd - passeerden herdertjes en melkmeisjes met als apotheose Der Hirt auf dem Felsen met de klarinettist Paul Meyer. Ik heb in deze zelfde zaal al opwindendere uitvoeringen gehoord. Ze liet na om veel onderscheid te maken tussen de drie delen van het lied.

Het recital werd afgesloten met twee Strauss-liederen als bisnummer: Allerseelen en Zueignung (twee Strauss-liederen die ik wél goed vind). Maar alles bij elkaar bleef ik tijdens dit recital toch wat op mijn honger zitten.

Publicatie: donderdag 31 augustus 2017 @ 14:38
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
2 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen