ti guarda dal Grande Inquisitor

Piotr Beczala in Schwarzenberg

De vorige twee jaar werden tijdens de Schubertiade alle Schubertliederen opgevoerd. Die onderneming is afgerond en dus wordt overgegaan tot de orde van de dag... kortom, iedereen zingt waar hij zin in heeft. In het recital van Piotr Beczala en Helmut Deutsch was zelfs geen enkel Duits lied te horen.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Op het programma stonden Italiaanse voor, en Poolse liederen na de pauze. Een paar niemendalletjes van Donaudy en Wolf-Ferrari waren het perfecte middel om de stem in de juiste plooi te krijgen. De zes liederen van Ottorino Respighi waren het hoogtepunt van de avond. Beczala's prachtige stem bracht tederheid en een oneindig legato in Lagrime. Maar het waren de drie laatste liederen die de meeste indruk maakten, niet in het minst dankzij Helmut Deutsch. In Nevicata dwarrelen de sneeuwvlokjes, slagregens donderen door Pioggia en mysterieuze nevels zorgden voor sfeer in Nebbie.

Het Italiaans blok werd afgesloten met het bekendere werk van Tosti. Ideale werd afgesloten met een onwezenlijk pianissimo op het herhaalde "Torna, caro ideal... torna", al probeert hij het misschien iets te goed te doen waardoor er veel lucht mee kwam. Zijn piano in Chi sei tu che mi parli had wel iets meer kern. L'Ultima canzone was een mooie afsluiter.

Drie Poolse componisten passeerden de revue na de pauze. De zes liederen, Opus 2, van Karol Szymanowski zijn niet echt een verrijking van het repertoire... het ene oor in, het andere oor uit. Net zoals bij de Heidelberger Frühling was er weer een selectie liederen van Mieczyslaw Karlowicz, wel van het minder virtuoze type. De enige liederen die me als lied konden overtuigen waren vier liederen van Stanislaw Moniuszko, waaronder de Poolse versie van Heidenröslein.

Maar ik had de indruk dat het publiek vooral gekomen was voor de bisnummers met een stralende Mattinata, nog iets Pools en Puccini's Bohème-lied Sole e amore.

Publicatie: maandag 28 augustus 2017 @ 14:33
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen