ti guarda dal Grande Inquisitor

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Foto
Maddalena di Coigny, Andrea Chénier

Na zijn teleurstellende Lohengrin in Parijs was ik benieuwd om te horen of Jonas Kaufmann ondertussen hersteld is van zijn vocale revalidatie. Dat blijkt het geval te zijn... en hoe ! Hij klinkt terug als een spinto-tenor, met een meer open stem en zonder die omfloerste, afgedekte baritonklank.

Hij begint zijn "Improvviso" als een lyrische aria met een fenomenale diminuendo op "e a lei serviva di scrigno il firmamento", maar evolueert naar een volbloed-dramatisch slot. Ook in het derde bedrijf zingt hij een heroïsche "Si fui soldato", al had hier iets meer interpretatieve inleving gemogen. En ook van "Come un bel di" brengt hij een poëtische vertolking.

Maar het is in zijn interactie met Anja Harteros tijdens het liefdesduet dat pure magie gewoven wordt. Halverwege het duet bij "proteggermi volete, spero in voi" gaat Harteros naar een onwezenlijk pianissimo. Kaufmann blijft in dezelfde sfeer en uit het niets laat hij "ora soave, sublime ora d'amore" met hetzelfde pianissimo openbloeien tot een intense liefdesverklaring.

Foto
Carlo Gérard, Maddalena di Coigny

Anja Harteros moet uiteraard op geen enkel vlak voor Kaufmann onderdoen. Ze is en blijft de vleesgeworden elegantie. Vanaf haar eerste noot dwingt ze respect af. Ze evolueert van een naïef rijkeluismeisje tot een gedreven geliefde die in "La mamma morta" een hartverscheurend pleidooi houdt tegenover Carlo Gérard.

Luca Salsi heeft een hele weg afgelegd sinds we hem in Luik gehoord hebben als Ford. Zijn stem heeft zich ontwikkeld tot een dramatische bariton met ruime dimensies en voldoende kleur om een genuanceerde "Nemico della Patria" te zingen.

Alles bij elkaar een overweldigend slot voor deze Bayerische Opernfestspiele...

Publicatie: zaterdag 29 juli 2017 @ 8:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
2 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen