ti guarda dal Grande Inquisitor

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Foto
Pepi (foto © Christian POGO Zach)

Wiener Blut is een pasticcio-operette en strikt genomen niet van Johann Strauss. Ene Adolf Müller verzamelde de muziek van een hoop Strauss-walsen, Viktor Léon en Leo Stein bedachten er een libretto bij... een soort Weens Nieuwjaarsconcert in operettevorm.

Het verhaal is typische operettechaos. Graaf Zedlau is getrouwd met Gabriele, heeft een verhouding met de danseres Franzi Kagler (alias Franziska Cagliari) en heeft ook nog een oogje laten vallen op Pepi, de vriendin van zijn kamerdienaar Josef. Een minister, Prins Ypsheim-Gindelbach, en Franzi's vader zorgen voor een hoop misverstanden. Uiteindelijk komen ze allemaal samen in een Weense Heurigen, waar alle problemen opgelost worden met een paar flessen Champagne.

Nicole Claudia Weber was verantwoordelijk voor de vlotte regie. Rekening houdend met de beperkte technische mogelijkheden van het Cuvilliéstheater bestaat het decor uit een soort prieeltje met Gustav Klimtdecoraties op een draaiplatform. Er wordt gedanst, gedronken en gelachen zonder al teveel slapstick. De dialogen in soms plat-Weens komen een goed tekstbegrip niet ten goede, maar dat mag de pret niet drukken.

Toen deze productie drie jaar geleden in première ging, zong Daniel Prohaska de rol van Josef. Hij is ondertussen "gepromoveerd" tot een overtuigende Graaf, al forceert hij zijn tenor doorheen zijn registerovergang. Christoph Filler zingt ondertussen Josef met een stralende bariton. Mara Mastalir was een nobele Gabriele. De twee soubrettepartijen werden vertolkt door de kristallen sopraan van Sophie Mitterhuber als Franzi en een sprankelende Jasmina Sakr als Pepi.

Tijdens de pauze en na de voorstelling verliet het publiek de zaal met een gelukzalige glimlach... zeker na de "Tritsch-Tratsch-Polka" als bisnummer.

Publicatie: woensdag 26 juli 2017 @ 10:06
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Stéphane Degout in de Munt

Eerder dit jaar had de Munt Stéphane Degout al eens uitgenodigd voor een recital in het ijskoude Conservatorium. Gisteren zong hij weer een recital - deze keer in de opgewarmde Munt en met Simon Lepper als pianist - met een overwegend Duitstalig programma.

Liedrecital, 17-12-2017 8:44
0 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen