ti guarda dal Grande Inquisitor

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

FotoLucas Blondeel bespeelde een kopie van een Anton Walter uit 1795. De klank van de pianoforte kwam het best tot uiting in zijn drie solo-werken. In combinatie met zangers komen pianofortes bijna altijd in de verdrukking en ook deze keer was de balans scheefgetrokken. Blondeel leidde elk groepje liederen in... in het programmaboekje waren de teksten trouwens niet afgedrukt. Hij speelde ook van een digitale partituur op een tablet. Het is nog een rariteit, al begin ik het toch af en toe te zien, ook bij zangers.

Het recitalprogramma had als titel "Liefde & Erotiek" gekregen en bestond uit een aantal lichtere, vaak grappige, liederen van het type als Beethovens Der Kuss of Mozarts Der Zauberer. Puur vocaal-technisch heeft Anke Herrmann niet de grootste stem. Het is een stem waar je even aan moet wennen, maar die wel zeer expressief is en waarmee ze elk lied perfect kan uitdrukken.

In Haydns The mermaid's song trof ze bijvoorbeeld de juiste verleidelijke toon (het werd nog herhaald als derde bisnummer). Haar verhalende capaciteiten waren overduidelijk in Eine sehr gewönliche Geschichte, een strofisch lied waarbij elk van de vier strofen een andere kleur en karakter kreeg. Daarenboven communiceert ze ook goed met het publiek zonder te overdrijven, met als apotheose het volledige uitgeacteerd serioso/buffo-lied L'amante impaziente van Beethoven.

Het enthousiaste publiek kreeg nog twee Mozart-bisnummers. Eerst evoceerde Blondeel de citer tijdens Mozarts Komm liebe Zither. Daarna volgde nog de meest hilarische vertolking van Die Alte die ik ooit gehoord heb, waarbij Herrmann erin slaagde om het volledige lied met een oude, krakende stem te zingen... als mooie afsluiter van een boeiend recital.

Publicatie: zaterdag 8 juli 2017 @ 9:11
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen