ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Foto
Don Giovanni, Leporello (foto © Festival Midsummer Mozartiade)

De opera werd opgevoerd in de zaal van het Théâtre des Martyrs op het Martelaarsplein. Het is een moderne zaal, weliswaar zonder verluchting en zonder orkestbak. Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie zat dus op het podium, verstopt achter een gaas. De orkestklank was vrij omfloerst. David Miller dirigeerde wel een minder hectische Don Giovanni dan we tegenwoordig soms horen, met bijvoorbeeld een klassiek trage ouverture.

Eric Gobin was verantwoordelijk voor een sterke personenregie waar ook het giocoso-aspect niet vergeten werd. Het decor was beperkt tot zes stoelen en een grote spiegel. De spiegel dient als reflectie voor de zangers en wordt doorzichtig voor bijvoorbeeld de verschijning van het Commendatore-standbeeld of de geadresseerde van de serenade van de Don.

Het was spijtig dat Keith Tillotson ziek was. Hij zong de Commendatore nog met een hese stem, maar liet zich als standbeeld vocaal vervangen. Het buffo-koppel was degelijk. Kamil Ben Hsain Lachiri heeft een interessant timbre, maar is nog wat ongepolijst als Masetto. Laurie Janssens zingt Zerlina met een lichte sopraan met soms een wat vreemde tremolo in de hoogte.

Foto
Donna Elvira, Don Ottavio, Donna Anna (foto © Festival Midsummer Mozartiade)

Ik was vooral onder de indruk van de bezetting van de "serieuze" rollen. De jonge bariton Yoann Dubruque was een heel overtuigende Don Giovanni en is een naam om te onthouden. Hij heeft de nodige uitstraling en zingt de Don als één brok verleiding. Dat is uiteraard evident in "La ci darem la mano" of in een sensuele vertolking van "Deh, vieni alla finestra". Maar zelfs de Champagne-aria is onweerstaanbaar, gezongen trouwens in een normaal tempo zodat hij geen tongbrekende capriolen moet uithalen en elk woord verstaanbaar blijft... er zijn trouwens geen boventitels. Shadi Torbey is welbekend in het Brusselse sinds zijn deelname aan de Elisabethwedstrijd en optredens in de Munt. Zijn ronkende bas maakt hem tot een karaktervolle Leporello met een uitstekende Cataloogaria al had ik af en toe iets meer legato gewenst.

Bij het nobele trio was Karen Vermeiren een grandiose Donna Elvira. Ze had een paar minuten nodig om de schetterende klank uit haar hoge noten te halen, maar nadien maakte ze vooral indruk met haar vertolking van "Mi tradi" dankzij haar warme diepte met de koperklank van een hoorn tot iets meer metaal in de hoogte. Maar het is vooral in de recitatieven dat haar voortreffelijke tekstvertolking opvalt. In haar eerste confrontatie met de Don houdt ze bijvoorbeeld perfect het evenwicht in haar haat-liefde-relatie.

Laura Telly-Cambier was ook een heel mooie Donna Anna, en dan vooral in een aangrijpende "Non mi dir" (wel zonder triller). Voor "Or sai chi l'onore" miste ze nog wat diepgang. Het is vaak lastig om een goede Don Ottavio te vinden, maar Pierre Derhet is zeer overtuigend. Hij zingt met een ruime en mooie stem en moeiteloze hoogte... al moet hij de beruchte lange frase in "Il mio tesoro" wel in drie keer zingen.

Maar alles bij elkaar is het vooral de energie en de inzet van de zangers die dit tot een geslaagde productie maakte.

Publicatie: vrijdag 7 juli 2017 @ 17:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen