ti guarda dal Grande Inquisitor

Hanjo in De Munt

Het Brusselse operaseizoen - of wat daarvoor moet doorgaan - is begonnen in de Munt met een gloednieuwe opera. Hanjo van Toshio Hosokawa werd een paar maanden geleden gecreŽerd tijdens het festival van Aix. Om een of andere onduidelijke reden vonden "the powers that be" dat het Brusselse publiek dit niet mocht missen.

Het werk begint met een ouverture, waarvan de eerste vijf minuten zonder geluid, terwijl de titelrolvertolkster wat in rondjes draait. Daarna begint het orkest gedurende ongeveer anderhalf uur haar instrumenten te stemmen... Tegelijkertijd voeren drie personages een stuk op dat meer op theater lijkt. Af en toe worden vier-vijf noten gezongen, om daarna terug te vallen in - in het beste geval - een soort Sprechgesang, maar meestal zelfs dat niet. En dan gaat plots het licht uit en is het gedaan. Je kan op dit werk waarschijnlijk allerlei labels plakken, maar "opera" is er niet een dat spontaan bij mij opkomt.

De zangers verdienen ongetwijfeld een medaille voor moed en zelfopoffering. Ik hoorde de tweede bezetting met Ingela Bohlin als Hanako (Hanjo), Lilli Paasikivi als Jitsuko en William Dazeley als Yoshio. Elkeen heeft een voorbeeldige uitspraak (het werk is trouwens in het Engels) en laten bij momenten vermoeden dat er echte stemmen aanwezig zijn... spijtig dat daar dan geen gebruik van gemaakt wordt.

Ik kan me voorstellen dat sommigen dit werkstuk met een ploink-swoosh-kling-boink-orkestratie het summum van hedendaags muziektheater vinden. Het zal waarschijnlijk wel al duidelijk zijn, dat ik niet bij die sommigen hoor.

Publicatie: woensdag 8 september 2004 @ 23:03
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prťgardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts ťťn werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen