ti guarda dal Grande Inquisitor

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

FotoIn het begeleidend CD-boekje schrijft ze: "Longtemps j'ai repoussé l'échéance mais je savais qu'il me faudrait un jour chanter Schubert. Non pas par obligation mais par désir." Spijtig genoeg heeft ze die dag niet nog een paar decennia uitgesteld. Nu, haar Duitse uitspraak is verrassend goed voor een Française, maar daarmee is dan ook het beste gezegd over deze SONY-opname... tenzij het de bedoeling was om een CD te maken voor slapeloze Schubert-fans. Na twee liederen lig je namelijk gegarandeerd in slaap.

Ze begint met Liebesbotschaft, het eerste lied van Schwanengesang. Je herkent meteen haar stem, maar ze klinkt kleinschalig en breekbaar, hoge noten komen niet organisch uit de tekst. Haar interpretatie is dromerig en zuchtend... het is mooi voor 30 seconden. Du bist die Ruh zingt ze met dezelfde slepende frasering en een irritant mezza voce dat op mijn zenuwen werkt. Er gebeurt totaal niets.

De keuze van Erlkönig verrast. Het is geen evidente keuze voor haar type sopraan, maar de differentiatie tussen de vader (iets zwaarder aangezet), de Erlkoning (iets meer legato) en het kind (met een vibratoloos kindstemmetje) doet ze goed. Spijtig dat alles weer plat valt met een ondramatische "Tod" op het einde. Met Die Götter Griechenlands vervalt ze weer in haar vorige stijl, het lied lijkt elk moment stil te vallen.

Als ze iets sneller moet zingen, zoals in Gretchen am Spinnrade, gaat het even beter. De aanduiding "Langsam" van Mignons Nur wer die Sehnsucht kennt interpreteert ze als "zeer langzaam". Een diminuendo in Die Stadt is een reden om er ook een rallentando bovenop te gooien... net zoals in Am Bach im Frühling, wat goed lijkt te beginnen, maar dan weer uit de hand loopt in het recitatief middendeel. Tekstvertolking ? Nooit van gehoord ! Dat een lied als Im Frühling - met niets dan glimlachjes en vrolijkheid - haar begrip te boven zou gaan, lag ondertussen in de lijn der verwachtingen.

Een CD die enkel fervente Dessay-fans zullen kunnen appreciëren.

Publicatie: donderdag 8 juni 2017 @ 18:57
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen