ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Quasthoff - A Romantic Songbook

De liedrecitals waarmee Thomas Quasthoff en Justus Zeyen de wereld rondreizen, verlopen meestal volgens eenzelfde patroon. Een van de grote liedcycli - Schwanengesang, Dichterliebe, Vier ernste Gesänge, Goethe-liederen van Schubert - worden aangevuld met liederen van Loewe, Wolf en/of Strauss. Daarna volgt onvermijdelijk een staande ovatie en nog wat bisnummers van Schubert en Schumann. Die losse liederen en een deel van zijn bisnummerrepertoire zijn verzameld op één CD "A Romantic Songbook".

FotoDe CD begint met de bisnummers. Kleur en tekstinterpretatie zijn daarbij het belangrijkste. Bij een klassieker als Heidenröslein gaat plots een nieuwe wereld open als elke strofe een andere klank en emotie meekrijgt. Elke strofe eindigt bv. met hetzelfde 'Röslein, Röslein rot', maar dat klinkt iedere keer anders, van vrolijk in de eerste tot bedroefd in de laatste strofe. Ook een schijnbaar eenvoudig lied als Die Forelle wordt serieus genomen. Vanaf het begin 'In einem Bächlein helle' wordt de aandacht gewekt... hij gaat iets vertellen. En dat doet hij met nog meer kleuren, waarbij de vis duidelijk onderscheidbaar is van de visser. Het effect van Auf der Bruck is niet vergelijkbaar met Quasthoff live, maar het is toch een spectaculaire en indrukwekkende uitvoering. Verleden jaar heeft hij op de Schubertiade voor de eerste (en tot nu toe enige) keer Die schöne Müllerin gezongen, maar Ungeduld staat al langer op zijn bisnummerlijstje. Het is weer een strofisch lied, maar vanuit de tekst ontstaat de gevarieerde interpretatie voor elke strofe. Maar als een lied erom vraagt, zingt hij soms ook gewoon mooi, legato zoals bij Im Abendrot of Frühlingsglaube.

Het hoeft niet te verbazen dat ballades hem op het lijf geschreven zijn. In Schumanns Belsatzar speelt hij met dynamiek en rubato en creëert zo een kippenveluitvoering. De pauze waar hij bijvoorbeeld naartoe werkt als de vurige letters op de muur verschijnen, doen je naar adem snakken. De drie liederen uit Myrten zijn dan weer echte bisnummers, maar daarom niet minderwaardig. Du bist wie eine Blume zingt hij met een ontroerend mooi mezza voce.

De twee liederen van Mendelssohn zijn de vreemde eend in de bijt. Bij mijn weten heeft Quasthoff nog nooit Mendelssohn opgenomen in een liedrecital, en misschien daarom dat ze me minder aanspreken. Maar het groepje Mörike-Lieder van Hugo Wolf zijn wel een vaste waarde. Auf einer Wanderung begint verrassend snel, maar het geeft meteen een verwachtingsvolle expressie aan het begin van het lied; verder schakelt hij wel over naar een meer bedachtzame en zelfs een fluisterende toon. En je weet gewoon vooraf dat hij iets magisch gaat doen met een woord als "Liebeshauch". Der Genesene an die Hoffnung is het aangrijpende intermezzo vooraleer met Storchenbotschaft - merk de glimlach op als hij het over de "fröhliche Botschaft" heeft - de toon te zetten voor de Loewe-ballades.

Zoals gezegd zijn ballades een kolfje naar zijn hand. De verschillende karakters worden allemaal treffend getypeerd... de slaperige Herr Oluf versus de gehaaste, koninklijke Odin in Odins Meeresritt of de verleidelijke toon voor de dochter van de Erlkönig in Herr Oluf. Het verdient vermeld te worden dat Quasthoff elke typering consequent volhoudt. Het lijkt evident, maar het gebeurt al te vaak dat een zanger wel begint met een andere kleur, maar dan om één of andere reden uit zijn rol valt en terugschakelt naar zijn "gewone" stem. De drie Loewe-ballades deden me in allegeval gespannen luisteren, alsof het de eerste keer was dat ik die ballades hoorde.

Na vier liederen van Strauss - zelfs Zueignung klinkt genuanceerd - eindigt hij met één van zijn VS-bisnummers. In de VS heeft hij de gewoonte om af te sluiten met een Amerikaanse 'traditional' zoals "Ol' man river", "Swing Low, Sweet Chariot" of ook Danny Boy, zoals op de CD.

Publicatie: maandag 30 augustus 2004 @ 22:43
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Liedrecital, 27-4-2017 17:00
0 opmerkingen

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen