ti guarda dal Grande Inquisitor

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geďnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Foto

De avond begon op het oksaal met Mozarts Ave verum corpus. Wouter van Belle zat aan het kerkorgel en Holl kreeg versterking van drie jongere zangers: de sopraan Caroline Jestaedt, de mezzo Rosina Fabius en de tenor Jan Petryka. De rest van het eerste deel speelde zich terug op het gelijkvloers af met Matthias Lademann aan de piano.

Centraal in dit deel stonden de teksten van Gellert... eerst met drie meerstemmige gezangen van Haydn, gevolgd door de niet geheel onbekende Gellert-Lieder van Beethoven. Robert Holl zong ze in zijn gekende brommende stijl, plechtig en doordrongen van de religieuze betekenis van de teksten. Het eerste deel eindigde zoals het begon, op het oksaal, met Schuberts Chor der Engel aus Goethes "Faust". Daarmee werd een bruggetje gemaakt naar het Schubertdeel na de pauze.

Dat deel begon en eindigde ook meerstemmig met respectievelijk An die Sonne en Gebet. Tussendoor kregen we de zes Novalis-liederen te horen. Holl is de enige zanger die ik ken, die deze liederen in een programma verwerkt: hij heeft ze bijvoorbeeld ook al een paar keer op de Schubertiade gezongen. Hijzelf zong slechts één van die liederen - het eindeloze Hymne I - en liet de rest over aan zijn collega's zodat we hen ook eens solo konden horen.

Rosina Fabius zong het Maria-lied Marie met een mooie mezzo, ze heeft tevens de meest interessante stem van de drie. Caroline Jestaedt kreeg de strofische Hymne IV en Nachthymne. Ze heeft een lichte sopraan die in de hoogte soms wat onzeker klonk. Jan Petryka zong de twee andere Hymnes. Hij heeft niet de meest boeiende tenor, die klinkt alsof hij zijn stem kunstmatig donker maakt. Tenslotte werd het Novalis-blok afgesloten door Holl en Goethe met de diepe noten van Grenzen der Menschheit.

Het was een vrij lange avond en één die vooral "interessant" is omwille van het zelden uitgevoerde programma. Maar ik moet toegeven dat ik na verloop van tijd toch begon af te tellen naar het einde. Het feit dat de organisatie al een paar liederen te vroeg de bloemen de zaal instuurde, was misschien nog een indicatie dat het concert net iets te lang duurde...

Publicatie: woensdag 17 mei 2017 @ 23:42
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen