ti guarda dal Grande Inquisitor

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Foto

Zoals dat gaat met relatief jonge Belgische zangers, is een dergelijk concert vooral een familie- en vriendenfeest... met alle gevolgen vandien: mensen die niet weten dat een concertzaal genummerde plaatsen heeft en dan op willekeurige plaatsen in de zaal gaan zitten, die applaudisseren na elk lied en die lustig babbelen tijdens de liederen. Alles werd dan ook nog aan elkaar gepraat door Connie Neefs met weinig terzake doende informatie. Nu, ze moest wel inspringen voor Kurt Van Eeghem waardoor haar voorbereiding waarschijnlijk niet ideaal was.

De laatste keer dat ik Iris Hendrickx gehoord heb was tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd van 2008, toen ze nog Iris Luypaers heette. Ze heeft nog altijd een mooie, frisse sopraan met de nodige uitstraling. Met Liszts Die Loreley toonde ze meteen wat ze te bieden heeft: een intelligent vertolkte ballade met de nodige nuances en uitstekende tekstprojectie. Met vijf liederen van Fauré raakt ze ook de correcte sfeer met een stralende Notre amour of een extatische Fleur jetée. Als Liedzangeres kon ze me dus wel overtuigen. Problematischer was het gesteld met haar echtgenoot.

We kennen Gilles Van der Linden van toen hij een paar jaar geleden lid was van het jong ensemble van de Vlaamse Opera (en toen nog Gijs heette). Op basis van wat ik gisteren hoorde, denk ik dat opera hem beter ligt, want hij blijkt weinig affiniteit te hebben met het liedgenre. Het doet er niet toe of hij Beethovens Adelaide, Schuberts Ganymed of Im Abendrot zingt; hij zingt alles met dezelfde treurende fluistertenor. Enkel in Der Zwerg was er even een indicatie dat er misschien toch meer inzat. Duparcs Extase ging redelijk goed tot een misplaatst forte bij "Du souffle de la bien-aimée". En ik weet nog altijd niet wat hij met Testament probeerde te vertellen.

Publicatie: donderdag 13 april 2017 @ 8:36
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen

Julian Prégardien & Co in deSingel

De blauwe zaal van deSingel was gisteren vrij goed gevuld voor een liedrecital. Vier zangers en twee pianisten brachten liederen, duetten en kwartetten van Schumann.

Liedrecital, 27-4-2017 17:00
0 opmerkingen

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen