ti guarda dal Grande Inquisitor

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Foto

Ze werd begeleid door het Fauré Quartett dat, gespreid over het recital, de vier bewegingen van Brahms' Klavierkwartet Nr. 3 (Opus 60) uitvoerde. Brahms schreef dit kwartet toen hij het derde wiel aan de wagen was tussen Robert en Clara Schumann. In die mate zelfs dat hij zijn uitgever suggereerde om hem in Werther-kostuum af te beelden op de partituur van het klavierkwartet. Om maar te zeggen... het was een dramaturgisch opgebouwd programma rond verloren en onbeantwoorde liefde.

De liederen die Dasch tussendoor zong, kwamen hoofdzakelijk uit "Des Knaben Wunderhorn" van Mahler. Vocaal kan ze deze liederen niet meer aan. Ze maakt het zich daarbij nodeloos moeilijk door bijvoorbeeld Ich ging mit Lust zo traag te zingen dat haar stem uit elkaar valt, ze naar noten toe moet glijden of ongepaste portamenti moet inzetten. Nog erger wordt het bij Wo die schönen Trompeten blasen als haar hoge noten kleurloos piepen, vaak naast de toon. Ze zong Rheinlegendchen dan weer zonder enige charme.

Haar poging om in het tweede deel de Wesendonck-Lieder te zingen, heb ik aan mij laten voorbijgaan...

Publicatie: zondag 9 april 2017 @ 9:17
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen