ti guarda dal Grande Inquisitor

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Foto

Bachs Matthäus-Passion blijft een absoluut meesterwerk en zelfs een vrij middelmatige uitvoering kan daar niets aan veranderen. Na een onevenwichtig openingskoor vond het Octopus Kamerkoor - uiteraard opgedeeld in twee koren en met een apart vrouwenkoortje dat de plaats innam van het kinderkoor - vrij snel de juiste versnelling. De grotendeels Britse solistenbezetting werd aangevoerd door een degelijke Benedict Hymas als de Evangelist. Marcus Farnsworth zong een vrij zwakke Christus met een lichte bariton die niet altijd even stabiel was.

Bij de vier aria-zangers sprong Griet De Geyter eruit. Ze heeft een mooie, lichte en toch expressieve sopraan. Na een treurige "Blute nur, du liebes Herz" volgde bijvoorbeeld een zonnige vertolking van "Ich will dir mein Herze schenken" en een ontroerende "Aus Liebe". Mezzo Eleanor Minney was de zwakke schakel in de bezetting. Haar stem is vrij klein en vanaf het tweede deel begint ze vermoeid te klinken met meer nasale klanken en minder ondersteunde tonen, waardoor het beroemde "Erbarme dich" niet echt overtuigde. Thomas Hobbs heeft een grote lyrische tenor en zingt "O Schmerz" met veel présence. Alex Ashworth zong de "Mache dich, mein Herze, rein" met een nobele bas en fantastisch ronkend timbre.

Publicatie: zaterdag 18 maart 2017 @ 9:27
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen