ti guarda dal Grande Inquisitor

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Foto
hetzelfde concert een dag eerder in Luik

Amper een maand geleden hoorde ik Bartoks opera nog in de Parijse Philharmonie. De voorstelling in Antwerpen kon moeilijk meer verschillend zijn. In Parijs werd ik overweldigd door de grandeur van de orkestpartituur, door de emoties die hoog opliepen. In Antwerpen was het een veel intiemere benadering, zonder daarmee te willen zeggen dat Arming het werk als kamermuziek ziet. Het openen van de vijfde deur blijft een orgasme van klank met een voltallig orkest en de ondersteuning van het orgel.

Maar Hertog Blauwbaards burcht is in de eerste plaats een inkijk in de ziel van Blauwbaard. Dat werd vooral uitgedrukt door de interpretatie van Mikhail Petrenko. De Russische bas zingt een Blauwbaard die tot over zijn oren verliefd is op Judith. Het eerste moment dat hij Judith binnenlaat in zijn burcht is hij een en al tederheid. Dat idee houdt hij vast tot het einde als hij gebroken en alleen achterblijft... terwijl het licht in de zaal traag gedoofd wordt.

Dat hij zich dan regelmatig laat toedekken door het orkest, neem ik er dan graag bij. Dat overkomt Nadja Michael echter nooit. Haar stem snijdt vlotjes door een forte orkest. Ze is dan ook vooral een sterke en zelfverzekerde Judith, die niet doorheeft dat Blauwbaard heel zijn wezen aan haar openbaart.

Een heel geslaagd concert, maar blijkbaar is Bartok nog altijd te "moeilijk" voor het grote publiek... de zaal was amper voor driekwart gevuld.

Publicatie: zondag 12 maart 2017 @ 9:43
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen