ti guarda dal Grande Inquisitor

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Foto
Anna Caterina Antonacci als Pénélope in Straatsburg (seizoen 2015-16, productie Olivier Py)

De volledige voorstelling wordt gedragen door Anna Caterina Antonacci. Vorig seizoen heeft ze Pénélope scenisch gezongen in Straatsburg en die ervaring bracht ze mee naar Brussel. De hele avond zit ze in de rol. Zelfs op het moment dat Euryclée, de voedster, Ulysse herkent, staat ze even afzijdig met haar rug naar de twee zangers. Mindere zangers zouden even gaan zitten, ontspannen en wat water drinken. En de enkele keer als ze wel gaat zitten - tijdens Ulysse's "Epouse chérie" - behoudt ze de focus en wordt je gedwongen om haar niet uit het oog te verliezen.

Haar magnetisme breidt zich ook uit naar haar vocale prestaties. Antonacci is het soort zangeres dat dwingt om naar haar te luisteren. Haar frasering, haar perfecte dictie, de overdaad aan kleuren en subtiliteiten maken haar vertolking tot een lange Fauré-liedcyclus. Grandioos is bijvoorbeeld haar grote scène in het eerste bedrijf als ze van "Ulysse, fier époux" evolueert naar "Ulysse, roi puissant"... elke "Ulysse" even teder vertolkt. Voor andere zangers moet het ongetwijfeld lastig zijn om niet in haar schaduw te verdwijnen.

Oorspronkelijk zou Yann Beuron de rol van Ulysse zingen, maar hij werd vervangen door Yves Saelens. Zijn nasale tenor is niet onaardig in het Frans repertoire. Tijdens de eerste twee bedrijven houdt hij goed staande. Maar in het dramatische derde bedrijf zou je eigenlijk eerder een Werther-stem moeten hebben en dan vervaagt Saelens in de achtergrond. Sylvie Brunet-Grupposo was een donkere Euryclée en Vincent Le Texier is een degelijke Eumée, al vond ik hem vrij monotoon. De vijf aanbidders van Pénélope vormden een idiomatisch correcte groep, waarin vooral de Franse tenor Julien Dran als Antinoüs opviel.

Wie deze opvoering wil (her)beluisteren moet op 25 maart afstemmen op Musiq3.

Publicatie: woensdag 1 maart 2017 @ 16:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen