ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Foto

Lucifer was Benoits eerste oratorium en ging in 1866 in première. Het oratorium handelt over de gevallen engel Lucifer die met de natuurkrachten Aarde, Water en Vuur probeert om de mens te verleiden in opstand te komen tegen God. Uiteraard mislukt hij "in zijne pogingen om den Mensch tot het Kwaad te drijven".

Ik had het werk uiteraard nog nooit eerder gehoord, maar het is een prachtig werk dat perfect naast de romantische oratoria van bijvoorbeeld Mendelssohn kan staan. De Nederlandse teksten klinken soms wat gezwollen en archaisch, maar dat maakt deel uit van de charme van het werk. Het zwaartepunt ligt bij het koor, gisteren met het "Octopus Symfonisch Koor", het "Choeur de Chambre de Namur" en het Kinderkoor van Opera Vlaanderen. Ze zorgen voor een sfeervolle evocatie van de koren van de Nachtgeesten en de Luchtgeesten in het eerste deel.

In het tweede deel van het oratorium komen de natuurkrachten aan het woord om toe te lichten hoe ze de Mens zullen verleiden. De Duitse bas André Morsch zong de Aarde met een mooie stem, maar onverstaanbaar Nederlands. Marcel Reijans zong een goede Water-partij met stevige hoge noten. De rest van de avond, in het ensemblewerk, gaf hij de indruk dat hij 's morgens voor het eerst de partituur opengeslagen had. Het Vuur werd vertolkt door Renate Arends, een sopraan met een vrij harde klank, en Maria Fiselier, een jonge zangeres met een mooie warme mezzo.

En dan blijf nog de hoofdrol over. Wie hadden ze daar beter voor kunnen kiezen dan Werner Van Mechelen ? Hij zingt Lucifer met perfecte dictie en de doorleefde tekstbeleving die we van hem gewend zijn. In zijn openingsaria "Verstoken van den lichtglans" bekroont hij elke strofe met stralende topnoten. In het derde deel zweept hij de natuurkrachten vol vuur op. Een zeer indrukwekkende vertolking.

Het podium stond vol microfoons, dus ik veronderstel dat er misschien wel een CD-opname gemaakt gaat worden om de leemte in de Benoit-discografie te vullen. Tot die er is, kan je terecht op de website van het "Studiecentrum voor Vlaamse Muziek". Daar vind je niet alleen een uitgebreide biografie van Peter Benoit, maar ook een gedetailleerde beschrijving van de muziek in het artikel Het Oratorium "Lucifer" van Peter Benoit van ene Daan Sternefeld...

Publicatie: zondag 26 februari 2017 @ 10:35
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen