ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Lied von der Erde in Parijs

De "Biennale de l'art vocal" werd gisteren afgesloten met Das Lied von der Erde in de concertzaal van de Cité de la musique. Mahlers buitenmaats "lied" werd voorafgegaan door Schönbergs Eerste Kamersymfonie, uitgevoerd door het Orchestre de chambre de Paris onder leiding van Douglas Boyd.

Foto
foto © Julia Wesely

De keuze van de Schönberg-symfonie was uiteraard geen toeval. Voor Das Lied von der Erde hadden ze namelijk ook voor de bewerking van Schoenberg gekozen. Ik heb al eerder gezegd dat ik orkestliederen een contradictio in terminis vind, aangezien de subtiliteiten van de liederen - zeker live - verloren dreigen te gaan in het orkest. Een reductie tot kamermuziekformaat is dan een goed compromis. In het geval van Das Lied von der Erde komen meer details aan het oppervlak, dialogen tussen individuele instrumenten of stemmen worden duidelijk.

Michael Schade zong de tenorpartij. Ik vind het meestal een vrij ondankbare taak om een hoop vrolijke drinkliederen over een orkest te brullen. Maar Schade vind voor elk lied een eigen karakter. Das Trinklied vom Jammer der Erde krijgt een stralende operetteswing mee. Von der Jugend is ongetwijfeld het lied met het meest Oosterse koloriet en zou niet misstaan in het "Land van de glimlach". En moest Baron Ochs een tenor zijn, dan zou hij mogelijk als Michael Schade klinken in Der Trunkene im Frühling.

Die Rosenkavalier-link had Bernarda Fink net ervoor opgeroepen met de laatste strofe van Von der Schönheit als ze een Marschallin-moment creëerde met "Und die schönste von den Jungfrau'n sendet lange Blicke ihm der Sehnsucht nach". Maar op emotioneel vlak zijn het de twee andere liederen waarmee Fink ontroert. Der Einsame im Herbst begint met één van die breekbare dialogen tussen de viool en de hobo. Fink beschikt nog altijd over alle mogelijkheden om bij "Ich weine viel in meinen Einsamkeiten" kippenvel te bezorgen. Der Abschied zit vol dergelijke momenten. Het meest magische moment kwam halverwege bij "die Welt schläft ein" terwijl een donker deken van fagot, basklarinet en contrabas de wereld instopt.

Deze biënnale had niet mooier kunnen eindigen...

Publicatie: maandag 30 januari 2017 @ 8:52
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen