ti guarda dal Grande Inquisitor

Il trittico in Aken

Het is al van 2002, met de herneming van de Carsen-productie in Antwerpen, geleden dat we bij ons Il trittico gehoord hebben. Wie Puccini's drieluik nog eens wil zien kan deze dagen even de grens overwippen naar Aken waar een nieuwe productie van Mario Corradi te zien is.

Foto
Luigi, Giorgetta (foto © Carl Brunn)

Corradi probeert niet expliciet een verband te zoeken tussen de drie opera's, maar er wordt wel één gemeenschappelijk decorelement gebruikt. Een soort C-vormige constructie zweeft boven de Parijse kaai, is tevens de kapel van de nonnetjes en wordt de achterwand met een groot venster dat uitziet op de skyline van Firenze.

Elke opera krijgt wel een gelijkaardige opbouw. Nog voor de muziek begint, is er een voorafje. Zo zien we voor Il tabarro hoe Giorgetta per ongeluk haar baby verstikt, hoe de pasgeboren baby van de toekomstige zuster Angelica afgenomen wordt en zien we dat Lauretta eigenlijk zwanger is. Corradi verplaatst alle opera's ook naar een welbepaalde periode tijdens de 20ste eeuw: Il tabarro in de jaren '90, Suor Angelica in de jaren '60. En via de boventitels (die trouwens ook in het Nederlands zijn) lezen we dat Gianni Schicchi zich heel specifiek op 1 september 1939 afspeelt... de dag dat Duitsland Polen binnenviel. De Donati's zijn trouwens Mussolini-fans, blijkens diens levensgrote foto boven Buoso's doodsbed.

Voor de rest is het een vrij traditionele Il trittico... al schiet Michele zich op het einde van Il tabarro een kogel door het hoofd. Suor Angelica krijgt een weinig dynamische behandeling van de nonnetjes: ze staan links en rechts op een rij en komen naar voor als ze hun stukje moeten zingen. Suor Angelica blijkt wel een zwart zoontje gebaard te hebben.

Foto
Gianni Schicchi, familie Donati (foto © Carl Brunn)

De meest geslaagde vertolking kwam van Enrico Marabelli. De laatste jaren hebben we hem al verschillende keren in Rossini-rollen in Luik gehoord. Hij is een grappige Schicchi met een prachtige tekstprojectie. Woong-jo Choi heeft wel het perfecte, ronkende timbre voor Michele, maar "Nulla, silenzio" is vrij monotoon en hij verknoeit zijn slotclimax van "la pace č nella morte".

De Slovaakse Linda Ballova is vooral een overtuigende Giorgetta. Ze zingt ook een ontroerende Suor Angelica, al beginnen haar topnoten op het einde van "Senza mamma" onaangenaam te klinken. Marion Eckstein is een eerder lyrische Zia Principessa.

Het is vrij origineel om Luigi en Rinuccio door dezelfde zanger te laten zingen. Alexey Sayapin is hoofdzakelijk een lyrische tenor. Zijn stralende vertolking van "Firenze č come un albero fiorito" was dan ook overtuigender dan "Hai ben ragione". Hij probeert zijn stem wel spinto-achtiger te laten klinken, maar dat kan niet verhullen dat hij problemen heeft met het dramatische Tabarro-orkest. Suzanne Jerosme was tenslotte een warme Lauretta, die "O mio babbino caro" met stijlvolle portamenti zong.

Publicatie: maandag 23 januari 2017 @ 10:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen