ti guarda dal Grande Inquisitor

Les contes d'Hoffmann in Essen

Gisteren was de dernière van de Hilsdorf-productie van Les contes d'Hoffmann in Essen. Het is een iets oudere productie waarvan de première eind 2011 plaatsvond.

Foto
Olympia, Hoffmann (foto © Saad Hamza)

Op een volledig leeg podium zit Hoffmann eenzaam aan een tafeltje te schrijven, een fles wijn binnen handbereik. Na een paar maten van de ouverture staat iemand in het publiek recht - oh nee, niet weer zo'n enscenering - en de Muse begint haar betoog. Voor haar metamorfose tot Nicklausse ontdoet ze iemand in het publiek van zijn broek en vest en doet die aan. En zo gaat het voort. Het zaallicht blijft het hele bedrijf aan, koorleden wringen zich door de rijen van de zaal, er zijn entrées vanuit de zaal, de overgang tussen dialogen en muziek gebeurt niet erg vlot en, oh ja, Hoffmann kleedt tijdens zijn Kleinzach-aria een vrouw uit tot ze helemaal naakt wegvlucht. Het lijkt de verkeerde kant uit te gaan met deze prodcutie...

Maar de drie vertelligen zijn wel goed, vooral de Olympia- en Antonia-bedrijven. Johannes Leiacker heeft nu wel een sober decor ontworpen: twee muren, afgedekt met lange gordijnen, met een enkele deur of venster. De enscenering is compact gehouden. Olympia wordt rondgereden in een rolstoel. Antonia's moeder ligt in een doodskist, haar plaats wordt op het einde van het bedrijf ingenomen door Antonia. Giulietta is de "madame" van een groezelig bordeel met raamprostituees waar de dwerg Pitichinaccio rondparadeert met een buitenmaats geslacht.

Voor het laatste bedrijf zijn we weer waar we begonnen. Er is geen vierde zangeres voor Stella, maar de drie geliefden arriveren samen na de voorstelling van "Don Giovanni" en verlaten samen met Lindorf de zaal. Hoffmann probeert zelfmoord te plegen, maar de Muse heeft hem gered door de kogels uit zijn pistool te halen. Het doek valt terwijl de Muse en het koor "Des cendres de ton coeur" zingen...

Foto
Dr. Miracle, Antonia, mère d'Antonia

Twee jaar geleden hoorde ik Sébastien Guèze voor de eerste keer als Hoffmann in Bonn. Dat was geen echt succes. En voortgaand op zijn vertolking gisteren, ben ik ervan overtuigd dat deze rol te zwaar voor hem is. Al in het eerste bedrijf klinkt hij vermoeid met een overdreven nasaliteit. De hoge noten zijn er, maar klinken niet mooi. En ondanks zijn Franse afkomst is zijn Franse dictie vrij belabberd. De enige andere Franse zanger in de bezetting is Marie-Belle Sandis. Zij zingt een voorbeeldige Nicklausse. Ze heeft een interessante mezzo met een verleidelijk randje.

In tegenstelling tot de vorige "Contes" die ik gehoord heb, kregen we in Essen wel drie sopranen voor de drie Hoffmann-geliefden. Elena Sancho Pereg was weer een stralende Olympia (ze zong de rol een jaar geleden ook in Düsseldorf). Jessica Muirhead moet nog wat bekomen van haar Elsa. De hoge noten van Antonia zijn gigantisch, maar missen verfijning. Ze kreeg wel mooi repliek van Bettina Ranch (eerder dit seizoen zong ze hier Adalgisa) als haar moeder. Katrin Kapplusch was recent nog een overtuigende Ortrud, maar als Giulietta loopt ze wat verloren, met onder andere een totaal onverstaanbaar Frans.

Het Frans van Baurzhan Anderzhanov is ook niet perfect: er is een Slavische tongval hoorbaar, maar dat brengt zijn verstaanbaarheid niet in het gedrang. Voor mij is hij de ontdekking van de avond. Hij zingt een schitterende Lindorf met een mefistofelisch timbre dat een bas-baritonale beet heeft. Ik kan me hem zo als de Faust-duivel voorstellen en in de (hopelijk) verre toekomst een aantal van de Wagnerrollen.

Publicatie: zaterdag 21 januari 2017 @ 9:28
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
0 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen