ti guarda dal Grande Inquisitor

Susan Graham at Carnegie Hall

Het recital van Susan Graham en Malcolm Martineau in Carnegie Hall, vorig jaar in april, werd door Erato op CD uitgebracht. Het was een recital met een veeleisend programma, niet in het minst voor het publiek.

FotoSusan Graham toont vooral haar meesterschap in het Franse repertoire. In Proses lyriques van Debussy treft ze perfect de juiste toon, met o.a. mooie sfeerschepping in "De rêve". Voor de vier liederen van Poulenc op teksten van Apollinaire werpt ze al haar expressief gezucht en gekreun in de strijd... om de dubbelzinnigheden toch maar duidelijk te maken, waarbij ze flirt met de grenzen van de goede smaak. Maar deze liederen kunnen dat best verdragen en Susan Graham bewijst dat ze precies kan inschatten hoe ver ze kan gaan.

In het Duitse repertoire vind ik haar minder overtuigend. De Zigeunerlieder van Brahms, waarmee ze het recital opent, klinkt veel te gecontroleerd en mist spontaneïteit. Er wordt langs alle kanten aan gesleurd en getrokken, maar het komt maar niet op gang. Bergs Sieben frühe Lieder vind ik persoonlijk helemaal geen boeiende liederen. En ook Susan Graham slaagt er niet in om me duidelijk te maken waarom tegenwoordig alle mezzo's en sopranen met dramatische neigingen dat zo graag willen zingen. Ze klinkt ook helemaal niet goed in deze liederen. Afgezien van "Im Zimmer" probeert ze haar stem te verzwaren, waardoor haar vibrato hier en daar uit de bocht gaat.

Ze eindigt met drie operette-aria's, die ze een paar jaar geleden ook opgenomen heeft op haar CD met "French Operetta Arias"... terug in het Frans, en terug schitterend. De aanwezigheid van het publiek zorgt er voor dat de live-versie een stuk beter en geïnspireerder klinkt dan de studio-opname.

De gulle hoeveelheid bisnummers begint met Reynaldo Hahns "A Chloris", wat altijd werkt als bisnummer. Ze eindigt met "Sexy Lady", wat speciaal voor haar geschreven werd door ene Ben Moore. Ondanks het feit dat ze constant gevraagd wordt om travestierollen te zingen, probeert ze ons via dit lied te overtuigen dat 'she can be a sexy lady'. Maar met de Poulenc en Messager die hieraan voorafgingen, was dat al meer dan duidelijk geworden.

Publicatie: vrijdag 13 augustus 2004 @ 21:52
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
4 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen