ti guarda dal Grande Inquisitor

Julian Prégardien in AMUZ

Dreigende sneeuwluchten, temperaturen die met het vriespunt flirten... AMUZ had geen beter weekend kunnen uitkiezen voor een opvoering van Schuberts Winterreise, met Julian Prégardien en Masato Suzuki aan de pianoforte.

Foto

De kille, wat afstandelijke, akoestiek van de Sint-Augustinuskerk is niet ideaal voor liedrecitals. Maar na een aantal liederen geraak je toch in de sfeer die gedetailleerd opgebouwd werd door Julian Prégardien. Het was een vrij snelle Winterreise. Daar is op zich niets mis mee, ten minste als dat niet voor tekstconflicten zorgt.

De eerste zin van Rückblick - "Es brennt mir unter beiden Sohlen" - werd bijvoorbeeld nogal letterlijk genomen: het lied vliegt vooruit en Prégardien struikelt over zijn tong. Ook Die Krähe wordt zo snel gebracht dat kraai in de piano meer als een hysterisch fladderende kolibri klinkt. Afgezien van de snelheid was Die Krähe bijvoorbeeld best wel interessant, met een afgemeten staccato als de Wanderer de kraai aanspreekt of een verrassend portamento op het einde bij "Grabe".

Maar waar het Schubertgezang van Julian (net zoals bij Christoph) Prégardien tegenwoordig voor bekend staat, is het toevoegen van allerlei versieringen. Vaak is het maar een extra appogiatura of een heel vrij rubato, soms verandert hij de noten, en af en toe worden het echte versieringen zoals op "Gefährte" in Gute Nacht. Het gevaar van dat geïmproviseer (als het dat effectief is) is dat het soms ook misgaat, zoals in Täuschung. Of de woordomwisseling in Gute Nacht - "an dich hab' ich gedacht" wordt een paar keer "ich hab' an dich gedacht" - ook tot een doordachte dichterlijke vrijheid behoort, was niet helemaal duidelijk.

Verdere markante momenten waren de lange pauze tussen Einsamkeit en Die Post, en voor Der Leiermann werd iets op de snaren van de pianoforte gelegd, waardoor het gedreun van de draailier nog wat geprononceerder werd met een opvallend zelfverzekerde Wanderer die verder de sneeuw trotseert samen met de Leiermann...

Publicatie: zondag 15 januari 2017 @ 17:36
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen