ti guarda dal Grande Inquisitor

De gouden haan in het Muntpaleis

De gouden haan is, na Béatrice et Bénédict, de tweede opera waarmee de Munt heropend zou worden, maar dat is ook deze keer niet gelukt. In tegenstelling tot de meeste andere producties die ik tot nu toe in het Muntpaleis gezien heb, hoop ik dat deze productie van Laurent Pelly later wél eens hernomen wordt in de Munt zelf...

Foto
foto © Matthias Baus

Het hoeft niet te verbazen dat de opera's van Rimski-Korsakov tot het standaardrepertoire behoren van het Mariinski- of Bolshoitheater. In onze contreien krijgen we deze opera's echter veel minder zien, al wil het toeval dat Opera Vlaanderen later dit seizoen ook nog zijn Sadko programmeert. De gouden haan lijkt echter wel aan een revival bezig te zijn. Op minder dan twee jaar tijd is dit reeds de derde productie die ik zie, na die van Saarbrücken en Düsseldorf.

Zoals we dat van Pelly gewend zijn, houdt hij zich aan het libretto ondanks een vrij donker decor. In het eerste bedrijf regeert tsaar Dodon vanuit zijn bed, opgesteld op een berg zwarte aarde; dat bed krijgt het onderstel van een tank in het derde bedrijf. Het scènebeeld deed me wat denken aan zijn Parijse productie van La Grande-Duchesse de Gérolstein. In het tweede bedrijf woont de koningin van Shemaka in het raamwerk van een omgevallen tent. Alles is zwart of grijs, met uitzondering van de zilveren koningin en de kleurrijke Haan.

Voor de twee hoofdrollen is er een dubbele bezetting. Ik hoorde gisteren een stevige, zij het wat eentonige, Pavlo Hunka als Dodon. Venera Gimadieva zong de koningin met een voluptueuze sopraan, al moesten haar hoogste noten nog wat opwarmen tijdens de "Hymne aan de zon". Alexander Kravets was een indrukwekkende Astroloog met goede hoge noten. Ook de kleinere rollen waren uitstekend bezet met vooral Sheva Tehoval als het haantje, al moest Alexander Vassiliev als Generaal Polkan wat teveel vechten tegen de ongemakkelijke tentakoestiek.

Publicatie: donderdag 22 december 2016 @ 17:48
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen