ti guarda dal Grande Inquisitor

Weihnachtsoratorium in het PSK

Masaaki Suzuki was de afgelopen dagen in Brussel, samen met het Orchestra of the Age of Enlightenment. Ze brachten een teleurstellende uitvoering van Bachs Weihnachtsoratorium waar weinig bezieling vanuit ging.

FotoHet Weihnachtsoratorium is net te lang om het op een comfortabele manier op één avond uit te voeren, en dus werden de zes cantates verdeeld over twee dagen. Dat leek dan misschien weer wat mager en daarom voegde Suzuki het motet Singet dem Herrn ein neues Lied (dat Bach schreef voor Nieuwjaar) en het Sanctus uit de Hohe Messe toe. Persoonlijk vond ik dat overbodig, zeker in het geval van het Sanctus dat een rampzalig onsamenhangede uitvoering kreeg... dat hadden ze beter vooraf eens gerepeteerd.

Het Choir of Enlightenment bestaat uit 4x4 zangers, inclusief de solisten die voor hun recitatieven en aria's telkens naar voor kwamen. Het was een benedenmaatse bezetting. De sopraan Anna Dennis was de enige die min of meer op niveau presteerde. Ze zong een mooie "Herr, dein Mitleid" en wist te charmeren met de echo-aria "Flösst, mein Heiland" en een expressieve uitvoering van "Du Falscher ... Nur ein Wink".

Aan het andere eind van het spectrum stond Robin Blaze en nu weet ik meteen weer waarom contratenors geen Bach zouden mogen zingen (de Scholls van deze wereld uitgezonderd). Blaze bracht "Bereite dich Zion" met een piepend kinderstemmetje. Hij probeerde Maria's slaapliedje "Schlafe, mein Liebster" met crescendo te beginnen... het blijft bij proberen. Verder kregen we nog een zielige "Schliesse, mein Herze" en je zou bijna medelijden krijgen als hij voor het slotrecitatief "Was will der Höllen Schrecken nun" de andere solisten naast zich krijgt.

Jeremy Budd is daarentegen een mooie en elegante tenor. Maar zijn stem is een maatje te klein voor het PSK, al is hij nog wel goed in de recitatieven van de Evangelist. Maar een interpretatieloze Hirten-aria en slaapverwekkende "Ich will nur dir zu Ehren leben" duwde de uitvoering verder weg in lethargie. Ook Ashley Riches is een lichtgewicht. In de recitatieven kan hij zich nog recht houden, maar in "Grosser Herr" gaat hij de strijd aan met de trompet: de trompet won. Hij komt ook soms te laat waardoor hij bijvoorbeeld in "Erleucht auch meine finstre Sinnen" altijd achter het orkest leek aan te hollen. Maar als Herodes komt hij wel even venijnig uit de hoek.

Publicatie: zondag 18 december 2016 @ 9:22
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen