ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni in Luik

Wie had gehoopt om nog eens een traditionele Don Giovanni te zien in Luik, is eraan voor de moeite. De productie van Jaco Van Dormael speelt in de huidige tijd... spijtig genoeg met een benedenmaatse bezetting.

Foto
foto © Lorraine Wauters

Net zoals in zijn eerste opera-productie Stradella lijkt Jaco Van Dormael iets te hebben met water en spiegels. De opera begint met een zwembad waarboven een spiegel hangt, zodat we zien dat er drie vrouwen in rondzwemmen. Eén van die vrouwen is Donna Anna, die dan door Don Giovanni - met hoodie en zonnebril - verkracht wordt. De Commendatore dreigt hem af met een golfstok en de Don verdrinkt hem in het zwembad. Voor de volgend scène zijn we in een kantoorgebouw met hoge ramen. De dons en donnas werken in het kantoor, Masetto en Zerlina behoren tot de kuisploeg. Het doet allemaal sterk denken aan de Parijse productie van Michael Haneke.

De productie is wel OK, maar muzikaal is het rampzalig. Het begint al met een warrige ouverture, gedirigeerd door Rinaldo Alessandrini. Mario Cassi heeft het potentieel voor een Don, maar hij verliest de trappers in zijn Champagne-aria en klinkt al vermoeid op het einde van het eerste bedrijf. Laurent Kubla is een degelijke Leporello. Maar zowel in "Notte e giorno faticar" en de Cataloog-aria had ik wel iets meer legato willen horen.

Veronica Cangemi zingt Donna Elvira met snerpende hoogte die pijn doet aan de oren. Salome Jicia is vooral een luide Donna Anna. Haar grote aria "Or sai chi l'onore" begint met een recitatief zonder enige nuance en de aria is meer van hetzelfde. Gelukkig is er Céline Mellon die een mooie en lichte Zerlina zingt met een stem die doet denken aan de jonge Anne-Cathérine Gillet. En Leonardo Cortellazzi is een uitstekende Don Ottavio met een prachtige "Dalla sua pace", waarvan hij de herneming mooi versierd.

Het is misschien opgevallen dat ik enkel over het eerste bedrijf schreef, maar één geslaagde aria op anderhalf uur is veel te weinig om te hopen dat het na de pauze nog beter zou worden.

Publicatie: woensdag 23 november 2016 @ 18:13
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen