ti guarda dal Grande Inquisitor

Juditha triumphans in het PSK

Magdalena Kozena komt dit seizoen drie keer naar het PSK. Gisteren zong ze de titelrol in Juditha triumphans, het enige bewaard gebleven oratorium van Vivaldi dat handelt over de onthoofding van Holofernes door Judith.

Foto
Judith onthoofdt Holofernes (Caravaggio)

Het is een wat vreemd oratorium. Zo is het op een Latijnse tekst, er is geen verteller en aangezien Vivaldi het schreef voor het "Ospedale della Pietà", zijn er enkel vrouwenstemmen te horen... enerzijds de sopranen en alten van de MM Academy en anderzijds vijf mezzo's of alten als solisten.

Je zou verwachten dat Magdalena Kozena de ster van de avond zou zijn, maar ze werd door zowat iedereen overschaduwd. Ze heeft het nadeel dat haar aria's meestal van het trage type zijn, maar ze doet er ook heel weinig mee. En als ze dan met een aria als "Agitata infido flatu" het tempo wat kan opkrikken, dan geraakt ze amper over het orkest, laag liggende coloraturen zijn praktisch onhoorbaar en ze schakelt af en toe over op een declamatorische uitdrukking. Maar de grootste teleurstelling is haar grote scène waarin Judith Holofernes vermoordt. Een dramatische lijn als "et sanguis sic exeat superbus in me" zingt ze met pseudo-dramatisch gerochel en geroep.

Als je daarnaast iemand als Ann Hallenberg hoort in de rol van Vagaus, dan is het verschil overduidelijk. Na die moordscène zingt ze een adembenemende "Armatae face et anguibus" met een stem die homogeen is over heel haar bereik. En haar aria "Quamvis ferro" is vuurwerk van de bovenste plank met knetterende coloraturen. Delphine Galou bleef ook wat teveel op de vlakte en kon me niet echt overtuigen als Holofernes. De iets kleinere rollen waar wel goed bezet met een sprankelende Silke Gäng als Abra en de nobele Ozias van Francesca Ascioti.

Publicatie: woensdag 9 november 2016 @ 18:15
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen