ti guarda dal Grande Inquisitor

Roman Trekel in Berlijn

Roman Trekel is al jaar en dag lid van het ensemble van de Berlijns Staatsoper. Af en toe geeft hij er ook een liedrecital. Deze middag zong hij een Schubertprogramma in de "glazen foyer" van het Schiller Theater, begeleid door Oliver Pohl.

FotoRoman Trekel is al jaren een eminente liedvertolker en dit Schubertrecital behoort tot het beste wat ik de laatste jaren van hem gehoord heb. Het programma bestond hoofdzakelijk uit het ijzeren repertoire, te beginnen met Der Wanderer. Trekel haalt aanvankelijk zijn beste bastimbre boven, maar wisselt af met een ragfijn "und immer fragt der Seufzer, wo" en eindigt met een heldere - de hoge optie - "Glück". Hij zingt Du bist die Ruh met een fantastisch mezza voce en bouwt rustig op naar de climax van "allein erhellt", spijtig genoeg niet gevolgd door een diminuendo.

Het eerste groepje liederen werd afgesloten met anderhalve Erlkönig. Precies halverwege wist hij even niet meer wat de vader tegen zijn zoontje zegt om hem te troosten en dus begon hij maar volledig opnieuw. De ijzige angst waarmee hij het zoontje "Erlkönig hat mir ein Leids getan" laat zingen, deed het haar in mijn nek rechtop staan. Het tweede deel bestond uit waterliederen, zoals Die Forelle of een expressieve Fischerweise. De enige rariteit in de reeks was Meeres Stille, waarvan hij de onbekendere eerste versie (D215a) zong. Het slotlied was een vocaal perfect uitgeacteerde Der Zwerg.

Schubert heeft ook een aantal van zijn liederen verwerkt in kamermuziek, denk bijvoorbeeld aan het bekende Forellenkwintet of de Wandererfantasie. Hij componeerde ook variaties op Trockne Blumen uit Die schöne Müllerin voor piano en fluit (D802). En het is daarmee dat het recital begonnen was. Oliver Pohl en fluitiste Claudia Stein probeerden elkaars virtuoze loef af te steken. Het recital eindigde met hetzelfde lied, deze keer de creatie van Über das Lied "Trockne Blumen" van ene David Robert Coleman waar deze keer ook Roman Trekel mocht aan deelnemen. De fluitpartij zorgt voor wat extra effecten, maar vloekt soms met de uitgepuurde pianopartij die Schubert oorspronkelijk schreef...

Publicatie: zondag 6 november 2016 @ 17:40
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen