ti guarda dal Grande Inquisitor

Ein deutsches Requiem in Berlijn

Het Dresdner Kreuzchor bestaat 800 jaar en dat vieren ze met onder andere een Brahms-concert in het Berlijns Konzerthaus. De hoofdbrok van het concert bestond uit Ein deutsches Requiem, maar ze begonnen met twee pure koorwerken van Brahms.

Foto

Het Kreuzchor is een knapenkoor met jongens tussen 9 en 18 jaar oud dat vooral de misvieringen van de Kreuzkirche in Dresden opluistert (Peter Schreier is een van de bekendste ex-koorleden). Voor hun verjaardagsconcert in Berlijn werden ze begeleid door de Dresdner Philharmonie onder de leiding van hun "Kreuzkantor" Roderich Kreile.

Ze begonnen het concert met het Schicksalslied en het eerder wereldse requiem Nänie, een Schillertekst met antieke verwijzingen. Een uitvoering met een knapenkoor heeft wel een zekere angelieke uitstraling, maar heeft ook zo zijn beperkingen. De sopraan- en altpartijen krijgen uiteraard een ander koloriet, maar het is vooral de bassectie die wat licht uitvalt qua sonoriteit. Af en toe had ik ook wat meer dynamiek verwacht, vooral in Ein deutsches Requiem.

Voor het Requiem werd het koor aangevuld met de sopraan Sibylla Rubens en de bariton Daniel Ochoa. Het is al een eeuwigheid geleden dat ik Rubens nog gehoord heb en ik begon al te denken dat ze gestopt was met zingen. Vocaal is ze niet meer wat ze geweest is: haar hoogte begint schraal te worden en ze mist soms wat kracht. Maar op expressief vlak is ze nog altijd top, wat haar vertolking van Ihr habt nun Traurigkeit tot het emotionele hoogtepunt van de avond maakte. Daniel Ochoa ken ik enkel als deelnemer aan een master class in Schwarzenberg. Hij was toen een beloftevolle en vastberaden jonge zanger. Die verwachtingen heeft hij niet helemaal ingelost. Hij duwt teveel op zijn stem en zijn expressie blijft vrij monotoon.

Publicatie: zondag 6 november 2016 @ 9:05
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen