ti guarda dal Grande Inquisitor

Irmgard Seefried & Christa Ludwig - Wolf-Lieder

Het label Orfeo d'Or is vooral bekend omwille van zijn "Festspieldokumente" met memorabele live opnames van (meestal) liedrecitals tijdens de Salzburger Festspiele. De vijf CD's met de recitals die Dietrich Fischer-Dieskau en Gerald Moore rond 1960 gegeven hebben, zijn bijvoorbeeld verplicht luistermateriaal voor elke liedfanaat. Onlangs heeft Orfeo weer een aantal van die opnames uit de archieven van de ÖRF opgevist en uitgebracht onder het motto "Bewahrung des Unwiederholbaren".

FotoDe CD met Wolf-liederen, uitgevoerd door de sopraan Irmgard Seefried en Erik Werba, hoort zonder enige twijfel thuis in die reeks. Het is een compilatie van twee recitals in het Mozarteum van respectievelijk 1956 en 1959. Kreten als "perfectie", "subliem", "geniaal" en "definitieve uitvoering" komen spontaan in me op bij het beluisteren van deze opname.

Er bestaat geen twijfel over dat voor Irmgard Seefried liederen zingen synoniem is met communiceren. En dat doet ze dan ook... en hoe ! Elk lied krijgt meteen de juiste kleur en emotie mee.

Dit komt goed tot uiting in het recital van 1956 met liederen uit het Italienisches Liederbuch. De manier waarop ze alleen al het woord 'Liebster' zingt in "Mein Liebster singt am Haus" drukt haar pijn en verdriet uit. Zonder problemen schakelt ze dan over naar de knipoogjes van "Ihr jungen Leute", de gereserveerde humor van "Wie lange schon" of het spottende "Du denkst mit ein Fädchen mich zu fangen". Maar dramatiek ontbreekt ook niet in "Verschling der Abgrund", en haar interpretatie van "Mir ward gesagt" gaat door merg en been. "Mein Liebster ist so klein" is dan weer aandoenlijk teder. Even later hoor je verontwaardiging in haar stem als ze "Schweig einmal still" zingt.

De Mörike-Lieder van het recital uit 1959 krijgen een vergelijkbare expressie. In "Der Gärtner" speelt er weer een glimlach rond haar mond als ze over 'die schönste Prinzessin' zingt. Maar in het daarop volgende "Das verlassene Mägdlein" komt er een harde trek rond haar mond en zie je haar in het haardvuur staren. De stemming slaat weer om met het kokette "Begegnung".

Op een paar uitzonderingen na, zijn de liederen uit het Spanisches Liederbuch iets minder bekend. "Ach, des Knaben Augen" is vertederend, terwijl "Sie blasen zum Abmarsch" de tegenhanger is van "Ihr jungen Leute".

Een absolute aanrader !

FotoVijfentwintig jaar later zit Erik Werba nog altijd aan de piano, maar nu met Christa Ludwig als de zangeres, en... op het gigantische podium van het Großes Festspielhaus. En zou dat de oorzaak zijn waarom ik nooit hetzelfde contact voel als bij Seefried ? Het lijkt wel alsof ze harder moet werken om die zaal met meer dan 2000 luisteraars te bereiken, en dat die afstand op een of andere manier ook merkbaar is op de opname.

Op haar programma staat ook Wolf, maar telkens voorafgegaan door liederen van Richard Strauss. Op een handvol liederen na, vind ik Richard Strauss toch al geen interessante liedcomponist, en dat zal er dus ook wel toe bijdragen dat de vonk nooit echt overspringt.

De liederen die grotendeels piano gezongen worden, werken nog het beste, zoals "Anakreons Grab" of "Verschwiegene Liebe". Ook in Strauss' "Morgen" - een van dat handvol - houdt ze de spanning vast tot op het einde. Het is pas op het einde van het recital, met Wolfs Mignon-Lieder, dat de communicatie min of meer tot stand komt.

Ik had eigenlijk beter verwacht...

Publicatie: donderdag 5 augustus 2004 @ 22:19
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
4 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen