ti guarda dal Grande Inquisitor

Nabucco in Luik

Negen jaar geleden maakte Paolo Arrivabeni zijn debuut in Luik met Nabucco. Ondertussen is hij de chef-dirigent en dirigeert hij opnieuw Nabucco... in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralefera.

Foto
foto © Lorraine Wauters

Terwijl andere operahuizen de aandacht proberen te trekken met hun regisseurs, doen ze dat in Luik met niemand minder dan Leo Nucci. Hij is ondertussen al een stuk voorbij de 70, maar hij zingt nog iedereen naar huis. In tegenstelling tot Rigoletto vorig jaar, was er deze keer wel geen plaats voor een bis.

Toegegeven, de ouderdom heeft al sporen nagelaten en hij heeft niet meer de vocale autoriteit voor het eerste bedrijf. Maar wat hij wél nog allemaal doet, is bijwijlen verbluffend. Zijn gebed "Dio di Giuda" is een pareltje en dat zijn topnoten er nog altijd zijn, bewees hij met de cabaletta "O prodi miei, seguitemi" als hij de slot-la-bemol een octaafje hoger zingt dan wat Verdi voorzien had. Maar hij was op het best in zijn duet met Abigaille in het derde bedrijf: we horen een gebroken man die niet weet wat er rondom hem gebeurt.

Over Abigaille valt weinig goeds te vertellen. Verscheidene jaren geleden hebben we Virginia Tola nog gehoord als Fiordiligi of Gravin Almaviva in de Munt, nadat ze haar debuut in Luik gemaakt had als Luisa Miller. Hoe ze van die lyrische rollen bij Abigaille uitkomt, is me een raadsel. Ze heeft ondertussen wel metaal in haar stem gekweekt, maar dat is het dan ook. Haar aria "Anch'io dischiuso un giorno" was betrekkelijk mooi, maar het voorafgaand recitatief en de cabaletta "Salgo già del trono aurato" leiden haar te vaak naar haar kleurloos krijsregister.

Enrico Iori was een degelijke Zaccaria. Hij orgelt zijn bas mooi doorheen "D'Egitto là su i lidi", maar in de hoogte hij heeft te weinig slagkracht om van zijn grote aria een opwindende belevenis te maken. Bij de kleinere rollen viel de zilveren mezzo van Na'ama Goldman als Fenena op. Giulio Pelligra was een overtuigende Ismaele.

Publicatie: donderdag 27 oktober 2016 @ 18:15
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen