ti guarda dal Grande Inquisitor

Der fliegende Holländer in Antwerpen

De nieuwe productie van Der fliegende Holländer bij Opera Vlaanderen is reeds de tweede "Holländer" van regisseur Tatjana Gürbaca. In vergelijking met haar productie bij de Deutsche Oper Berlin is deze een stuk strakker en abstracter, maar er komen toch ook een aantal ideeën terug.

Foto
foto's © Annemie Augustijns

De Berlijnse Holländer speelde in een beurszaal. In de Antwerpse versie wordt er ook lustig met geld gestrooid. Daland betaalt zijn mannen, de Steuermann zingt zijn aria als Tamino's Bildnisaria tegen een bankbiljet en de Holländer belooft uiteraard ook rijkdom met een emmer geld en een kist kruisbeelden als voorafje.

Van Dalands matrozen blijft niets over. Je zou hen eerder mijnwerkers kunnen noemen die zwart uit een gat in het podium kruipen terwijl ze steenkool bovenhalen. Senta en de Holländer bezegelen hun liefde door met een stuk steenkool hun polsen over te snijden (in Berlijn deden ze dat met een schaar) en Senta offert zich op door er haar keel mee over te snijden, terwijl wordt het podium overspoeld met aardolie...

Henrik Ahr heeft een abstract eenheidsdecor bedacht. Alles speelt zich af op een licht hellend gouden vierkant. Achteraan opent een gouden poort zich voor het "schip" van de Holländer. Het is best wel een geslaagde productie.

Foto

Iain Paterson zong de titelrol. We hebben hem eerder al in Gent gehoord als Don Giovanni, waarin hij me niet helemaal kon overtuigen. Maar de Holländer is hem op het lijf geschreven. Zijn stem heeft het nodige gewicht en het donkere timbre voor dit soort Wagnerrollen.

Liene Kinca zou Senta zingen, maar had een verkoudheid. In allerijl werd Marion Ammann bereid gevonden om in te springen. Ze zong aan de rand van het podium terwijl Kinca de rol van Senta speelde. Ammann heeft weinig kleur en een schrale hoogte, maar onder deze omstandigheden moeten we waarschijnlijk blij zijn dat ze de voorstelling gered heeft.

Dmitry Ulyanov, die we eerder als Brogni gehoord hebben, zong Daland met zijn ruime, zwarte bas al ontbrak de licht-komische toets die ik met deze rol associeer. Ladislav Elgr kennen we ook nog van zijn Sergej in "Lady Macbeth". Hij zong Erik met een stalen tenor, indrukwekkend, maar niet altijd even mooi.

Publicatie: zondag 23 oktober 2016 @ 20:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen