ti guarda dal Grande Inquisitor

Ida Aldrian in deSingel

DeSingel startte haar recitalreeks met de jonge Oostenrijkse mezzo Ida Aldrian en pianist Helmut Deutsch als de oude rot in het liedvak... op het programma liederen van vijf Duitse componisten.

FotoHet was een aangenaam weerhoren. Ik heb Ida Aldrian twee jaar geleden voor de eerste keer gehoord in Schwarzenberg, ze was toen een van de deelneemsters aan de "master class" van Brigitte Fassbaender en stak er toen met kop en schouders bovenuit.

Van een jonge liedzangeres zou je verwachten dat ze een visitekaartje afgeeft met bekend repertoire. In de opbouw van haar programma doet ze echter nauwelijks tot geen concessies aan het publiek. Ze begon dan wel met zes liederen van Schubert, maar ook hier koos ze voor het net iets onbekendere repertoire. Fischerweise en Die Mutter Erde waren nog opwarmertjes om de akoestiek van de zaal af te tasten. Met de twee Goethe-liederen An den Mond en Auf dem See ontplooit ze al haar liedkunnen. Een uitstekende dictie, een stralende gelaatsuitdrukking waarop de emoties van de liederen zich weerspiegelen, een zalige tekstinterpretatie waarbij elke strofe op subtiele manier ingekleurd werd... wat wil een liedfanaat nog meer ? Wel... met de twee Platen-liederen Die Liebe hat gelogen en Du liebst mich nicht bewijst ze dat ze ook de hartverscheurende kant van het Schubert-lied perfect onder de knie heeft.

Voor de rest van het recital nam ze een sprong voorwaarts in de tijd. Twee Heine-liederen van Zemlinsky zijn het ontdekken waard: Die schlanke Wasserlilie en Es war ein alter König hebben de typische Heine-angel op het einde. Geflüster der Nacht werd ragfijn uitgevoerd. Voor het Strauss-blok selecteerde ze de vijf liederen uit het onbekendere Opus 15. Ze bracht de smart van Lob des Leidens en Aus den Liedern der Trauer treffend tot uitdrukking, daarbij ondersteund door een virtuoze Helmut Deutsch. Hier kwam haar stem soms wel onder druk te staan met een paar forte hogere noten die minder aangenaam klonken.

Het Italienisches Liederbuch kennen we vooral in de versie van Hugo Wolf. Joseph Marx heeft ook een aantal gedichten uit de collectie van Paul Heyse getoonzet en deed dat op een vergelijkbare manier als Wolf met een inventieve pianobegeleiding die de tekst versterkt. De vijf Engelstalige liederen van het Opus 38 van Korngold behoren ook tot de rariteiten. Ik ben geen fan van Engelstalige liederen, maar Aldrians vertolking kon me wel charmeren, vooral het slotlied My mistress' eyes dat een logisch vervolg kreeg met Brittens The Salley Gardens als enige bisnummer.

Publicatie: donderdag 20 oktober 2016 @ 22:55
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen