ti guarda dal Grande Inquisitor

Lore Binon in AMUZ

De jonge sopraan Lore Binon en pianiste Inge Spinette gaven gisteren een recital in AMUZ. Ze hadden het recital de titel "Les poètes maudits" meegegeven.

FotoDie titel verwijst naar het gelijknamig biografisch werk van Paul Verlaine over dichters als Rimbaud en Mallarmé. Hun gedichten werden door verschillende componisten op muziek gezet. Een aantal daarvan werd verzameld in dit recital met muziek van Claude Debussy en Reynaldo Hahn, allemaal liederen met een zekere "tristesse".

Het is een recital met een interessante invalshoek, al lijkt de combinatie van de eerder impressionistische muziek van Debussy en de salonmuziek van Hahn op het eerste zicht wat vreemd. Maar Binon en Spinette laten in hun vertolking de twee componisten naar elkaar toegroeien, waardoor je op een bepaald moment nauwelijks nog hoort wie welke muziek gecomponeerd heeft, wat zeker bijdraagt tot de homogeniteit van de avond.

Lore Binon zingt met een mooie lyrische sopraan en perfecte dictie. Haar uitdrukkingskracht haalt ze uit subtiele variaties. Op geen enkel moment zoekt ze het grote effect op, zelfs niet halverwege D'une prison bij de climax van "Mon Dieu, la vie est là". In de Debussy-liederen, zoals C'est l'extase of Soupir, is er een vleugje Mélisande hoorbaar... wat ik altijd een goed teken vind.

Een dergelijk, relatief eenzijdig, programma loopt wel het gevaar dat er een zekere monotonie optreedt. Dat was hier ook af en toe het geval, gedeeltelijk ook het gevolg van de kerkakoestiek van AMUZ die niet echt ideaal is voor het liedgenre. De textuur van de Franse muziek werd af en toe gebroken door fragmenten uit George Crumbs Apparition in het programma te verwerken. Daarvoor verwisselde Inge Spinette de 19de eeuwse Steinway voor een moderne "amplified" versie... tegelijkertijd werd het licht in de zaal gedempt om wat extra sfeer te scheppen. Als bisnummer brachten ze Kurt Weills Je ne t'aime pas.

Publicatie: zaterdag 15 oktober 2016 @ 10:44
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen