ti guarda dal Grande Inquisitor

Faust in Dortmund

Om te verhullen dat Faust ook maar iets met Goethe te maken zou hebben, werd Gounods opera in Duitsland vroeger "Margarethe" genoemd. Ik dacht dat dat gebruik ondertussen uitgestorven zou zijn, maar in Dortmund heet de opera toch nog "Faust (Margarethe)".

Foto
foto © Thomas Jauk

Je zou dan kunnen denken dat Marguerite de hoofdrol heeft... muzikaal zeker want noch haar ballade, noch de spinnewielaria worden geknipt. Maar in de enscenering van John Fulljames is het toch Faust die constant op het podium staat.

De productie is uitgewerkt met een herinneringsconcept. Net voor zijn dood ziet Faust nog even heel zijn leven aan zich voorbij trekken terwijl hij eenzaam in een betonnen bunker, of eerder een ondergrondse verzamelkamer waar verschillende rioleringcollectoren toekomen (decor van Magdalena Gut), zit te verkommeren. De oude Faust - een acteur-dubbel - is altijd aanwezig. Hij probeert te interageren met de jonge Faust, hij probeert Marguerite te waarschuwen voor wat komen gaat... maar mislukt uiteraard.

Hoe Méphistophélès op een logische wijze in dit concept past, is niet helemaal duidelijk. In eerste instantie is de duivel ook de verpleegster van de oude Faust die ervoor zorgt dat zijn zuurstof en baxters in orde zijn. Maar misschien is hij telkens een andere persoon uit Fausts leven ala de Hoffmann-duivels. Elke scène ziet Méphistophélès er trouwens ook anders uit.

Alhoewel er geen enkele Franstalige in de bezetting te bespeuren is, wordt er toch degelijk Frans gezongen. Lucian Krasznec heeft aanvankelijk nog het meest problemen om verstaanbaar over te komen, maar met zijn heldere tenor is hij een overtuigende Faust. Hij werd wel aangekondigd met een opkomende verkoudheid. Dat was spectaculair merkbaar op het einde van "Salut, demeure chaste et pure" als hij zijn hoge do miste omdat hij leek te twijfelen hoe hij die zou zingen.

Eleonore Marguerre zingt een doorleefde Marguerite. In de hoogte bloeit haar lyrische stem mooi open en ze heeft zelfs een reeks trillers in petto voor de Juwelenaria. Maar de ontdekking van de avond was voor mij Luke Stoker. Deze jonge Australische bas heeft een fenomenaal mooie stem met een goede diepte en kan nog overtuigend acteren ook. Hou deze man in de gaten...

Publicatie: zaterdag 1 oktober 2016 @ 9:32
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen