ti guarda dal Grande Inquisitor

Macbeth in Oldenburg

In het noorden van Duitsland, ongeveer 40 km ten westen van Bremen, ligt Oldenburg. Het stadje beschikt zowaar over een Staatstheater, waar deze maand een nieuwe productie van Macbeth in première ging.

Foto
foto © Stephan Walzl

De heksen staan centraal in de enscenering van Nadja Loschky. De opera begint op een slagveld waar Macbeth en Banco als enige overlevenden elkaar terugvinden. De heksen rijzen op vanonder het podium terwijl ze een gigantisch wit ei beschermen. In het derde bedrijf komt dat ei terug, maar deze keer is het opengebroken en er komt een stroom mannen uit die tijdens het ballet door Macbeth en Lady Macbeth uitgeschakeld worden met elke slag van hun koningsstaf. Op het einde geven de heksen een nieuw, klein ei aan Malcolm.

Op elk moment dat er iets gebeurt dat verband houdt met hun voorspellingen - en dat is quasi constant - duiken de heksen weer op. Zo geven ze het mes aan Macbeth waarmee hij Duncan vermoord, één van de heksen verschijnt aan Macbeth als Banco tijdens het feest. Maar een aantal heksen is ook aanwezig tijdens de briefscène van Lady Macbeth. Die brief wordt trouwens weer gelezen door Macbeth en via de luidsprekers de zaal ingestuurd. Tijdens die scène zit een hoogzwangere Lady poppen te breien met draden die vertrekken van bij de heksen... het is een beeld waarbij je onmiddellijk aan de Nornen-scène uit Götterdämmerung moet denken. Van die zwangerschap komt trouwens niets: na de moord op Banco dwingen de heksen haar tot een miskraam.

Daniel Moon begon zwak als Macbeth. In de eerste scène zat zijn stem nog niet goed en klonk hij meer als een halve tenor. Maar vanaf de eerste scène met de Lady viel zijn stem in de plooi en zong hij vooral een mooie Macbeth met kernige bariton. Ill-Hoon Choung neigt meer naar een bariton dan een bas, maar was desalniettemin een verdienstelijke Banco. Beide Koreanen zijn wel nog niet aan het portamento-hoofdstuk van het Verdi-zangboek geraakt. En dat in tegenstelling tot Raffaella Angeletti. Ze heeft misschien niet (meer) de mooiste stem, haar legato is niet altijd perfect en in haar hoog register zit geen piano meer, maar op het vlak van uitdrukkingskracht moet ze voor niemand onder doen. Met haar sterk tekstgerichte vertolking zet ze een beklijvende Lady Macbeth neer. En is dat niet wat Verdi voor ogen had ?

Publicatie: vrijdag 30 september 2016 @ 8:09
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen