ti guarda dal Grande Inquisitor

Turandot in Luik

Het verhaal van de Turandot-première in de Scala is welbekend. Toscanini legde zijn dirigeerstokje neer halverwege het derde bedrijf, bij de laatste noot die Puccini nog gecomponeerd had. Ook in de nieuwe productie in Luik stopt de opera na de dood van Liù, dus zonder het gebruikelijke slot dat Alfano (of Berio) componeerde...

Foto
foto © Lorraine Wauters

Dat zou kunnen leiden tot een frustrerende voorstelling, maar José Cura - die net zoals vier jaar geleden met Cav/Pag weer een dubbele shift draait als tenor én regisseur - lost dat ingenieus op. Timur verandert in Puccini en zingt nog: "Dove vai ben so, ed io ti seguirò per posare a te vicino nella notte che non ha mattino". Terwijl Timur/Puccini sterft komen Tosca, Cio-cio-san, Suor Angelica, Minnie en alle andere Pucciniaanse operaheld(inn)en op het podium om afscheid te nemen van de stervende Puccini. Er wordt zelfs een link gesuggereerd tussen Liù en het onfortuinlijke dienstmeisje Doria Manfredi (dat ten onrechte door Elvira Puccini van een verhouding met haar man beschuldigd werd en nadien zelfmoord pleegde). Door Puccini's biografie te verweven in zijn enscenering laat Cura vergeten dat er nog een onafgewerkte verhaallijn is.

De rest van de voorstelling is vrij traditioneel. Het decor (ook van Cura) verwijst naar de Verboden Stad. Op de binnenkoer zijn half in de bodem verzonken kooien gemaakt waar Calaf, Liù en Timur gevangen zitten. Turandot is een witte prinses die omgeven wordt door vrouwelijke "body guards". De enige afwijking van het verwachtingspatroon is de voorstelling van Ping, Pang en Pong als commedia dell'arte-figuren. Maar is het allemaal onderdeel van een schoolproject... De voorstelling begon met kinderen die met lego een maquette van het decor bouwen en kostuums schilderen, hun leraar wordt de Mandarijn die als een verteller de opera begint: "Popolo di Pekino, la legge è questa" heeft een hoog "er was eens"-gehalte. De kinderen blijven heel de voorstelling vooraan op het podium zitten, later blijkt dit het kinderkoor te zijn. Het operakoor staat statisch opgesteld op de galerijen van de eerste verdieping van de Verboden Stad.

Tiziana Caruso voldoet aan alle voorwaarden om Turandot te zingen: ze heeft een grote stem, staalhard en af en toe pijnlijk luid. Ze zong een indrukwekkende "In questa reggia", maar was op haar best in de drie raadsels als ze blijk gaf van meer nuancering. José Cura komt op geen enkel moment problemen tegen als Calaf. Zijn "Non piangere, Liù" zit vol ontroerende, baritonale kleuren terwijl de topnoten van "Nessun dorma" moeiteloos de zaal in schetteren. Heather Engebretson is een jonge lyrische sopraan die zich in dit Puccini-vak probeert staande te houden. Maar in "Signore, ascolta" houdt ze geen stabiele lijn en laat vooral de indruk na dat ze, zo niet buiten, dan toch op de rand van haar stemvak zingt. "Tu, che di gel sei cinta" ging haar beter af.

Publicatie: zondag 25 september 2016 @ 20:33
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen