ti guarda dal Grande Inquisitor

Annick Massis in Brussel

Het eerste recital van het seizoen vond plaats in het intieme Théâtre Royal des Galeries met de sopraan Annick Massis en de pianist Antoine Palloc.

FotoToen Annick Massis in 2003 een recital gaf in de Munt zong ze Frans en Duits repertoire. Deze keer was het een (bijna) exclusief Italiaans programma. Het eerste deel van de avond kregen we een selectie uit het Arie Antiche-boek met klassiekers als Se tu m'ami of Caro mio ben.

Net zoals bij haar vorige recitals, heeft ze ook nu weer beslist om allemaal gelijkaardige liederen te brengen, waardoor er een gezapig recital ontstaat. Met Vivaldi's Sposa son disprezzata was er even een lichte, dramatische opflakkering maar niet voldoende om de eentonigheid te onderbreken. Meestal kan Massis de zaak redden met haar pure stem, maar gisteren was vanaf het eerste lied duidelijk dat ze niet helemaal in orde was... wat ze voor de bisnummers ook bevestigde.

Af en toe gekuch, veelvuldig verlaten van het podium, maar vooral een lelijk laag register, een voorzichtig uittesten van de stem hoe ver ze kon gaan en niet volledig op elkaar afgestemde registers ontsierden het recital. Maar eenmaal ze vertrouwen had in haar hoogte, waren er toch ook een paar mooie momenten met subtiele trillers en langademige frases. Anderzijds was de keuze van sommige liederen niet altijd gelukkig. De liederen van ene Angelo Mariani - La partenza en Ad un fiume - liggen zelfs voor een gezonde Massis oncomfortabel laag en had ze beter een paar tonen naar boven getransponeerd.

Ik heb haar vorig jaar ook in een recital gehoord in Straatsburg. En het tweede deel van de avond, dat trouwens iets beter verliep dan het eerste deel, was gisteren bijna-identiek als toen... tot en met de twee bisnummers. In Brussel kregen we gisteren nog een derde bisnummer met het Rossiniaans gejodel van La pastorella delle Alpi.

Publicatie: dinsdag 20 september 2016 @ 18:06
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen