ti guarda dal Grande Inquisitor

Macbeth in het Muntpaleis

Het had eigenlijk een herneming van de Warlikowski-productie moeten worden. Maar die paste niet in het Muntpaleis en daarom heeft de Munt aan Olivier Fredj gevraagd om een nieuwe Macbeth-productie op poten te zetten, die vrij geslaagd is.

Foto
foto's © Bernd Uhlig

Net zoals Warlikowski weet Fredj niets aan te vangen met het koor. De heksen verdwijnen in de coulissen. De rest van het koor zit op een tribune achter op het podium, vaak achter een wand. Vooral die wand is een probleem, zeker in de scène waarin Banco vermoord wordt. Een deel van de spanning komt van de dynamische kooreffecten, die in dit geval volledig afgevlakt worden.

Het koor mag toch één keer optreden. Tijdens "Patria oppressa" stromen ze langs alle ingangen de zaal binnen. Dat is bijna nooit een goed idee. Als je pech hebt, staat er een sopraan of een bas in je oor te zingen en heb je dus niets aan dat koor. Ik zat gelukkig voldoende ver verwijderd, zodat het koor toch enigszins homogeen klonk.

Als alle koorscènes koorloos zijn, betekent dit niet dat het podium gewoon leeg blijft. Ze worden vervangen door een compagnie dansers die te pas en te onpas verschijnen. De aanwezigheid van die dansers heeft wel als voordeel dat het ballet van het derde bedrijf voor een keer niet geknipt wordt.

Alles speelt zich af in een hotel. Rekening houdend met de beperkte toneelmachinerie in het Muntpaleis wordt het decor gevormd door witte generieke wanden die gemakkelijk herschikt kunnen worden. Op die wanden wordt voor elke scène een ander behang of achtergrond geprojecteerd. Zo speelt de eerste scène met de eerste voorspelling van de heksen zich af in de parkeergarage, de volgende scène in de lobby van het hotel, Banco wordt in de keuken vermoord. Voor de moord op de koning Duncan zien we de gangen van het hotel en verdwijnt Macbeth door één van de deuren van een hotelkamer. Enz.

Foto

Na de hitte van de vorige dagen, brak gisteren een stevige regenbui los boven het Muntpaleis net toen Paolo Carignani zijn eerste maatslag gegeven had... waardoor een groot deel van het eerste deel akoestisch in duigen viel. De rest van de voorstelling verliep beter, ondanks een paar bulderende Boeings en andere overvliegende Airbussen.

Drie van de protagonisten zijn dezelfde als zes jaar geleden. Scott Hendricks is een frustrerende Macbeth. Aan de ene kant hoor je allerlei Verdiaanse timbres in zijn stem. Maar tegelijkertijd drijft hij zijn dramatische inleving zo ver dat het ten koste gaat van zijn zanglijn. Een en ander kwam samen in zijn grote aria "Pietà, rispetto, amore" met legato-momenten afgewisseld met stokkende frasering.

De Banco van Carlo Colombara beviel me een stuk beter dan vorige keer. Ondertussen heeft hij zich het portamentogevoel eigen gemaakt. Zijn grote bas heeft warmte en stijl, maar ook een occasioneel intonatieprobleem. Andrew Richards zingt - ook vanuit de zaal - de tenorhit "Ah, la paterna mano" met goede slagkracht, maar zijn stem klinkt soms wat dof.

Béatrice Uria-Monzon is de nieuwe zangeres in het rijtje. Haar Lady Macbeth is een roldebuut. Het is niet zo uitzonderlijk om de Lady met een mezzo te bezetten. Uria-Monzon heeft de ruime stem voor de rol en voldoende vocale kleuren om alle aspecten van de rol uit te drukken. Maar haar stem heeft ook beperkingen. Haar lage noten - bijvoorbeeld in de briefaria - klinken verrassend zwak voor een mezzo. Anderzijds zijn haar hoge noten hard en hebben ze weinig glans. Haar beste moment was een spookachtige slaapwandelscène.

Publicatie: vrijdag 16 september 2016 @ 18:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
1 opmerking

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen