ti guarda dal Grande Inquisitor

Roderick Williams - Der Wanderer

De tweede CD in de Schubert-reeks van Iain Burnside heet "Der Wanderer" - kan het nog Schubertiaanser - met de bariton Roderick Williams.

FotoNa de eerste uitstekende CD, Nacht und Träume met Ailish Tynan, keek ik uit naar het vervolg. En het resultaat is een Schubert-CD die waarschijnlijk in de top-3 van dit jaar thuishoort...

Roderick Williams is bij ons niet echt bekend, zeker niet als liedzanger, maar het liedgenre neemt een belangrijk deel van zijn tijd in beslag. Dat het lied in het algemeen en Schubert in het bijzonder in zijn hart zit, hoor je in elk lied. Hij zingt mooi Duits en brengt alle nuances naar boven in deze opname, die niet gewoon maar een verzameling liederen is, maar als een echt recital gedacht is.

Het Wanderer-thema is uiteraard de rode draad, samen met alle gevoelens die daarmee samenhangen van "Sehnsucht", eenzaamheid en verlangen naar verre geliefdes. In het eerste deel krijgen we de pure Wanderer-liederen te horen met uiteraard Der Wanderer zelf. De eerste zin is al vervuld van Sehnsucht en als hij de fermate van "... immer wo" schijnbaar oneindig lang aanhoudt, voel je daarin al de eenzaamheid van deze Wanderer. In Der Wanderer an den Mond zijn het dan weer subtiele nuances die opvallen als hij bijvoorbeeld andere kleuren bovenhaalt om het onderscheid te maken tussen "ich ernst und trüb" en "du mild und rein".

Het is echter al in het allereerste lied, Willkommen und Abschied, waarin hij zijn visitekaartje afgeeft. Het is een lied waar de verleiding groot is om zich te laten meeslepen in de galopperende pianobegeleiding. Williams vermijdt de hectiek en geeft elke strofe een nieuwe uitdrukking en kleur mee tot en met de tederheid waarmee hij de afscheidsthematiek van de laatste strofe uitdrukt. Je voelt hier dat een Schubertiaan aan het werk is.

Vergelijkbare emoties krijgen we in het laatste deel van de CD te horen. Zo is de Schiller-ballade Der Pilgrim met zijn "das Dort is niemals hier" de perfecte tegenhanger van Der Wanderer. Het zijn merendeels waterliederen, waaronder de twee versies van Der Schiffer. In het Mayrhofer-lied (D536) strijdt hij met de natuurelementen, maar laat zich toch ook weer niet opjagen waardoor elk woord verstaanbaar blijft. In het Schlegel-lied (D694) drukt Schubert de stilte van een nachtelijk glijdend bootje uit en dat weerspiegelt zich in Williams' perfect gedragen rust, inclusief mooi geneurie.

Tussen deze twee liedblokken, staan de Rellstab-liederen uit Schwanengesang. Het zijn niet meteen Wanderer-liederen, maar het zijn wel liederen waar de Sehnsucht het overkoepelend thema is. Het eerste lied, Liebesbotschaft, begint hij heel teder. Het zou zo kunnen passen als een van de gesprekken tussen de molenaarsknecht en het beekje van Die schöne Müllerin. En alhoewel de krijger van Kriegers Ahnung omringd wordt door de weliswaar slapende "Waffenbrüder Kreis" is eenzaamheid zijn deel, wat Williams weer mooi weergeeft in de eerste strofe. En als hij op het einde "Herzliebste, gute Nacht" laat wegsterven, krijg je het gevoel dat deze krijger ook zijn laatste adem uitblaast.

Het is het soort CD waar je naar kan blijven luisteren... elke keer hoor je wel weer iets nieuws. Een aanrader !

Publicatie: dinsdag 6 september 2016 @ 21:52
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen