ti guarda dal Grande Inquisitor

Gerald Finley en Mauro Peter in Schwarzenberg

Gisteren stonden er twee liedrecitals op het programma in Schwarzenberg: in de namiddag één met Mauro Peter en 's avonds met Gerald Finley.

Foto
foto's © Schubertiade Schwarzenberg

Het programma van Gerald Finley en Julius Drake bestond uit een reeks "Antikenlieder" van Mayrhofer voor de pauze en Goethe- en Schulze-liederen na de pauze. Ze begonnen echter met Prometheus. Finley wisselde de lyrische passages en de recitatieven mooi af met vooral een krachtig slot en maakte daarbij goed gebruik van pauzes om extra spanning op te bouwen. Het was wel verrassend dat hij niet voldoende slagkracht had voor de dramatische hoogtepunten.

Na dit openingslied dankte Finley het publiek en zei hij hoe blij ze waren om terug in Schwarzenberg te zijn om hun "Deutsche Sprache zu verbessern". Dat was een verwijzing naar een incident twee dagen eerder op het einde van het recital met Ian Bostridge en Julius Drake (waar ik niet bij was). Voor het tweede bisnummer riep toen iemand uit de zaal: "bitte Deutsch lernen". Op zich is dat al onbeschoft (zo slecht is Bostridges Duits nu ook weer niet), maar Bostridges reactie was zo mogelijk nog opmerkelijker. Na dat bisnummer ging hij de zaal in en haalde hij de roeper op het podium zodat hij zijn gedacht kon zeggen. Na wat gemompel, verliet die bepekt en bevederd de zaal...

Maar terug naar Finley en Drake.

Bij de Mayrhofer-liederen waren het de intiemere liederen die het meest geslaagd waren. Hij zong een fantastisch Lied eines Schiffers an die Dioskuren met vooral een prachtig mezza voce voor de laatste strofe. Ook Freiwilliges Versinken bracht hij met een majestueuze intimiteit. Memnon begon goed, maar ook hier had hij weer moeite om de stuwende opbouw naar "fast wütend durch ein ungestillt Verlangen" goed te krijgen. Bevreemdend was zijn interpretatie van Der zürnenden Diana. Aktaion heeft de naakte Diana gezien en wordt door haar als straf gedood. Maar in plaats van levensvervullende vreugde klinkt het bij Finley alsof hij op een slagveld tenonder gaat.

Bij de Goethe-liederen waren ook de stillere liederen - Jägers Abendlied en Schäfers Klagelied - het best gelukt. In An Schwager Kronos geraakte Julius Drake snel in een hamerende pianobegeleiding, die Finley totaal overstemde. Voor de vier Schulze-liederen nam hij er de partituur bij... enigszins begrijpelijk aangezien het lange liederen zijn. Maar ik had vooral de indruk dat hij deze liederen nog niet voldoende ingestudeerd had. Dat vertaalde zich in een richtingsloze Im Walde of slabakkende Im Jänner 1817. Zeer spijtig, want ik had me verheugd op deze liederen. Ze behoren tot het beste wat Schubert geschreven heeft en kunnen, gezien hun pessimistisch en vereenzamend karakter, als een voorafspiegeling gezien worden van Winterreise.

Foto

Het is amper te geloven dat het al vier jaar geleden is dat Mauro Peter en Helmut Deutsch de Angelika-Kauffmann-Saal lieten ontploffen met Die schöne Müllerin. Toen was hij een invaller voor Anja Harteros, gisteren was het een gepland recital.

Ik kan me niemand voorstellen die momenteel een betere Müllerin zingt dan Mauro Peter. Hij zingt een perfect Schubertgetrouwe vertolking, in tegenstelling tot sommige zangers die er allerlei creatieve interpretaties aan geven die soms wel het liedequivalent zijn van het beruchte Regietheater in de opera.

Hij zingt Die schöne Müllerin met een stevig tempo: hij is pakweg een kwartier sneller klaar dan bijvoorbeeld Matthias Goerne dit voorjaar in Hohenems. Het is opmerkelijk dat zijn interpretatie één organisch geheel vormt, waardoor je zelfs op geen enkel moment het gevoel hebt dat je naar een stroom strofische liederen zit te luisteren. Ook vocaal is het een puur genot met bijvoorbeeld een ontroerende Der Müller und der Bach of een troostend slotlied Des Baches Wiegenlied.

Staande ovatie en nog een geniale Der Jüngling an der Quelle met onwezenlijk mooi piano gezongen Luises op het einde als eerste en Die Forelle als tweede bisnummer.

Publicatie: maandag 29 augustus 2016 @ 10:09
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

Gerard Schneider in Wexford

Voor het laatste lunchrecital in de St. Iberius-kerk werd beroep gedaan op de tenor Gerard Schneider en pianiste Andrea Grant. Ze brachten een gevarieerd programma met - voor de eerste keer de afgelopen dagen - ook een aantal Duitse liederen.

Liedrecital, 4-11-2017 15:55
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Alessandra Volpe in Wexford

Het recital van de Italiaanse mezzo Alessandra Volpe in de St. Iberius-kerk bestond grotendeels uit opera-aria's. Ze werd aan de piano begeleid door Tina Chang.

Liedrecital, 3-11-2017 18:30
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Raffaella Lupinacci en Fillippo Fontana in Wexford

Voor het lunchrecital in Wexford kregen we deze keer een Italiaans duo te horen. De mezzo Raffaella Lupinacci en de bariton Fillippo Fontana zongen een mengeling van Italiaanse liederen en aria's. Ze werden aan de piano begeleid door Giorgio D'Alonzo.

Liedrecital, 2-11-2017 15:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Anne Sophie Duprels in Wexford

Tijdens het Wexford Opera Festival wordt elke dag een "Luchtime Recital" gebracht in de St. Iberius Church door één of meerdere zangers uit de bezettingen van de avondvoorstellingen. Vandaag traden de Franse sopraan Anne Sophie Duprels en pianist Stephen Barlow (tevens de Medea-dirigent) op.

Liedrecital, 1-11-2017 18:58
0 opmerkingen

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen