ti guarda dal Grande Inquisitor

Landshamer en Schmitt in Schwarzenberg

De sopraan Christina Landshamer en de tenor Maximilian Schmitt zongen gisteren een duo-recital bij de Schubertiade. Gerold Huber begeleidde hen in een mooi en vrij origineel programma.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Een Schubertprogramma wordt vaak opgebouwd rond een thema of rond de liederen van een bepaalde dichter. Het gebeurt veel minder dat effectief een groep liederen gekozen wordt die door Schubert zelf samengesteld werd... met uitzondering van de liedcycli uiteraard. In dit recital gebeurde dit wel. Zo kregen we voor de pauze het zogenaamde Liederalbum der Therese Grob te horen.

Dit Liederalbum bevat liederen uit de periode 1814-16 en zou een verjaardagsgeschenk geweest zijn van Schubert aan Therese Grob, de sopraan waarop hij in 1814 verliefd was geworden. Ondertussen is gebleken dat Schubert deze collectie samengesteld heeft voor Thereses broer Heinrich; voor Therese componeerde hij wel de sopraansolo in een van zijn Missen.

Voor de volledigheid zijn dit de zestien liederen:

Alhoewel het ontgetwijfeld nooit de bedoeling was om al deze liederen als een cyclus uit te voeren, vormen ze toch een boeiende collectie met voldoende variatie zodat een uitvoering nooit gaat vervelen. En naast een aantal onbekende zitten er ook een aantal bekende tot heel bekende liederen in.

Christina Landshamer en Maximilian Schmitt wisselden elkaar constant af. Landshamer kreeg de twee bekendste liederen en bracht zo een ingetogen vertolking van Am Grabe Anselmos en Am Tage Aller Seelen. Ze heeft een lichte, kristalheldere sopraan met een smal vibrato. Er zit wel niet veel kleur in haar stem, haar expressie haalt ze vooral uit de dynamiek van de muziek en door bepaalde woorden te accentueren, al mag dat nog iets meer gebeuren. Schmitt zingt met een fluwelen Mozart-tenor die in liederen als Pflügerlied of Der Herbstabend ook iets dramatischer uit de hoek kan komen.

Na de pauze richtten ze hun aandacht op andere Schubertcollecties. Terwijl het bij liederen van Schumann of Brahms niet ongebruikelijk is om alle liederen van een volledig Opusnummer te zingen, gebeurt dit bij Schubert verrassend weinig. De liederen van het Opus 59 zijn vier meesterwerken waarvan Landshamer een schrijnende Du liebst mich nicht en een uitgepuurde Du bist die Ruh zong. Schmitts vertolking van Daß sie hier gewesen was pure schoonheid. De vier Seidl-Refrainlieder (Opus 95) zijn gemaakt om het publiek te laten glimlachen. Landshamer liet zich van haar meest expressieve kant horen in Die Unterscheidung en Die Männer sind méchant, terwijl Schmitt een stralende Bei dir allein en een ironiserende Irdisches Glück bracht.

Het recital werd afgesloten met één bisnummer, Frühlingsglaube, waarvan de twee zangers elk een strofe zongen. Wie dit recital ook eens wil horen, moet woensdagavond afstemmen op ORF...

Publicatie: zondag 28 augustus 2016 @ 9:06
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen