ti guarda dal Grande Inquisitor

Julia Kleiter in Schwarzenberg

Ook het recital van Julia Kleiter en Michael Gees was overwegend opgebouwd met onbekendere Schubert-liederen rond een natuurthema.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Het recital gaat van het ochtendgloren van Morgenlied tot de zonsondergang van het bekende Im Abendrot. Onderweg krijgen we allerlei natuurevocaties te horen zoals Erlafsee, Beim Winde, Nach einem Gewitter of zelfs de storm van die Die junge Nonne. Dankzij dit thema is het een samenhangend recital, maar het gevaar bestaat dat een zekere eentonigheid optreedt.

Dat hoeft niet zo te zijn, maar Julia Kleiter zingt met te weinig bezieling. Ze heeft dan wel een mooie lyrische sopraan, maar interpretatief blijft ze teveel op de vlakte. Dat haar tekstverstaanbaarheid te wensen overlaat, helpt ook niet. Anderzijds is haar verinnerlijkte manier om bijvoorbeeld Die junge Nonne te zingen best verdedigbaar, maar dan is er wel weinig onderscheid met de liederen die ze ervoor en erna zong.

Maar ik ergerde me vooral aan Michael Gees. Op zich is er niets mis mee dat hij voor liederen zonder piano-intro een inleiding improviseert zodat de zangeres moeiteloos de juiste toon vindt, of dat hij zelfs versieringen toevoegt. Wat me wel irriteert, was dat hij de Steinway liet klinken als een 19de eeuws pianoforte waardoor hij totaal naar de achtergrond verdween. Kleiter heeft een relatief grote stem die perfect projecteert. Maar ze krijgt geen enkele steun van Gees. Pas op het einde, met het Matthisson-lied Vollendung, leek hij even de balans terug recht te trekken.

Publicatie: zaterdag 27 augustus 2016 @ 8:54
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen