ti guarda dal Grande Inquisitor

Matthias Goerne in Schwarzenberg

Gisteren brachten Matthias Goerne en Martin Helmchen een relatief kort liedrecital met enkel Schwanengesang op het programma... zonder Die Taubenpost, maar mét het Rellstab-lied Herbst.

Foto
foto © Marco Borggreve

In het voorjaar zong Goerne in Hohenems nog Die schöne Müllerin, die me maar weinig kon bekoren. Zijn Schwanengesang was van hetzelfde "niveau" en leek meer op een brulfestijn dan een liedrecital.

Het leek goed te beginnen, met een verrassend lichte Liebesbotschaft met bijna tenorale kleuren. Zijn hoge noten, zowel piano als forte, botsen echter te vaak tegen een onoverbrugbare muur. Het contrast met Kriegers Ahnung was gigantisch. De eerste en derde strofe, die zich in het nu afspelen, zijn extreem donker terwijl de andere strofen weer lichter ingekleurd worden. Het wordt echter penibel als zijn stem in het beroemdste Ständchen eventjes kraakt maar met Aufenthalt zet hij volop in op lawaai en gebrul... zelfs de piano van Helmchen kan hem niet volgen. Dit idee van dramatiek opwekken door te brullen werd verdergezet met In der Ferne.

De Heine-liederen gaan hem iets beter af, al laat een lied als Der Atlas nog voldoende opties open voor nog meer krachtpatserij. Ik weet dat ik Goerne regelmatig beschuldigd heb van mooizingerij, maar deze invulling van "lelijk zingen" is niet echt wat ik bedoelde. Gelukkig waren er ook een paar mooiere momenten zoals een mysterieuze interpretatie van Die Stadt.

In Der Doppelgänger kregen we van alles wat. Schubert heeft "Sehr langsam" aan het begin van het lied geschreven: reden voor Goerne om in lethargie te vervallen waardoor je na drie woorden de zin van de zin kwijt bent. De laatste strofe moet versnellen, maar dan schakelt hij over op een afgerammeld Sprechgesang waar geen woord van te verstaan is. En als hij zijn laatste fortissimo - "so manche Nacht" - glorieus naast de toon schreeuwt, was ik blij dat de avond voorbij was...

Volgend seizoen komt hij in februari naar het PSK (en het Théâtre des Champs-Elysées) voor de drie Schubert-cycli met Leif Ove Andsnes. Ik moet zeggen dat dat vooruitzicht alsmaar minder aantrekkelijk wordt... en dat los van het feit dat hij de helft van de avond tegen de muur of in de piano staat te zingen.

Publicatie: vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:00
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen