ti guarda dal Grande Inquisitor

Benjamin Bruns in Schwarzenberg

Het recital van tenor Benjamin Bruns en Gerold Huber voelde een beetje aan als een verplicht nummer. Aangezien de Schubertiade alle Schubert-liederen wil uitvoeren, moeten ook de vroege liederen aan bod komen... in dit geval de liederen van het jaar 1816.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Het jaar 1816 was een rijk liedjaar, tenminste wat de kwantiteit betreft met meer dan 100 liederen. Het zijn vaak strofische liederen van dichters die enkel de jonge Schubert inspireerden. Tijdens dit recital kregen we telkens een groepje van drie, vier liederen op teksten van Salis-Seewis, Matthisson, Hölty, Jacobi en Schiller. De groepjes werden van elkaar gescheiden door pianostukjes - een Menuett, Ländler en Deutsche Tänze - die ook uit 1816 dateren.

Bruns heeft dan wel een aangenaam timbre, maar hij slaagt er maar moeilijk in om de vele strofische liederen boeiend te houden, vooral tijdens de eerste helft van het recital. Die Einsiedelei was saai; van An die Harmonie zong hij maar drie strofen, maar dat was er minstens één teveel. Het enige geslaagde Salis-Seewis-lied was het bekende Der Jüngling an der Quelle dat hij met mooie hoogte zong en prachtig piano afsloot. Maar met een langere Schiller-kruisvaardersballade als Ritter Toggenburg kan en moet veel meer gebeuren.

De vier Hölty-liederen toonden wel wat Bruns in zijn mars heeft. Het volksliedachtige Die Knabenzeit eindigde hij met een opvallend expressieve strofe over het "dem dicken Cicero verschimmeltes Latein". In het charmante Minnelied (beter bekend in de versie van Brahms) hoorden we een paar elegante melsimen. En Die frühe Liebe was het speelse vervolg van Die Knabenzeit als de knaap "eine schöne Dirne" ziet. Het bekende Seligkeit rondde het Hölty-groepje passend af.

Publicatie: donderdag 25 augustus 2016 @ 8:53
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen