ti guarda dal Grande Inquisitor

Anja Harteros in Schwarzenberg

Derde keer, goede keer ! Anja Harteros stond al twee keer op het programma van de Schubertiade, maar annuleerde telkens. Gisteren maakte ze uiteindelijk toch haar debuut met een weergaloos Schubert-recital, met een briljante Wolfram Rieger aan de piano.

Foto
foto's © Schubertiade Schwarzenberg

Op het programma stonden vooral de bekendere liederen. Met het eerste lied Ganymed liet ze meteen horen wat ze in petto had. Ze heeft een voorkeur om net iets tragere tempo's te kiezen zonder dat dit haar voordracht schaadt. Zelfs een trage "Alliebender Vater" kan haar niet in problemen brengen. Die lange adem gaven de twee Mignon-liederen - de iets minder vaak uitgevoerde So lasst mich scheinen en Heiß mich nicht reden - een hartverscheurende intensiteit. Het enige minpuntje is dat ze heel af en toe een klinker wijzigt, "Frühling" wordt bijvoorbeeld "Fröhling" of "Quell" klinkt als "Quall".

Der Jüngling und der Tod behoort tot de minder uitgevoerde liederen. Josef von Spaun schreef dit gedicht als een reactie op "Der Tod und das Mädchen" dat Schubert een maand eerder gecomponeerd had (het is trouwens het enige gedicht van Spaun dat Schubert getoonzet heeft). Het heeft een vergelijkbare opbouw met eerst de jongeling en nadien de dood die spreekt. Harteros zingt "und weit in schön're Welten ziehn" met een perfect wegstervend piano en als ze het lied eindigt met "ich will mich deiner Qual erbarmen" snijdt haar mezza voce door lijf en leden.

Het dramatische hoogtepunt van de avond kwam met Des Mädchens Klage, over Thekla die net door haar geliefde verlaten werd, en de enige twee liederen van August von Platen. Rieger zet meteen de toon tijdens de intro van Die Liebe hat gelogen, een paar opvallende accenten geven de pijn van het verscheurde hart weer. In de herhaling van de eerste strofe doet Harteros er nog een schepje bovenop, alsof het mes nog eens omgedraaid wordt, oftewel... een hele "Winterreise" in drie minuten.

Thekla wordt nadien de protagonist in Die junge Nonne, een groot lied dat idealiter door een grote stem gezongen wordt. Als een eerder lyrische sopraan het zingt, dan wordt er te vaak geforceerd of moeten ze expressieve truuks uithalen. Harteros zingt soeverein, alle kleuren en expressie zijn ter beschikking op het moment dat ze nodig zijn. Tegelijkertijd zorgt Rieger voor een van de meest subtiele pianopartijen die ik ooit gehoord heb in dit lied. Geen donderende stormmuziek, maar een afspiegeling van de psychologie van de jonge non waar af en toe een bliksemflits doorheen knettert.

Foto

Ze ging op hetzelfde elan voort met een Wehmut waarin ik vocale tinten van "Schwanengesang" meende te horen. De magie van Nacht und Träume werd perfect uitgedrukt door Harteros' lange legato frases. En haar vertolking van An den Mond (Hölty) culmineerde in een aangrijpende "Und weine durch den Wolkenflor hernieder, wie dein Verlass'ner weint".

Het eerste bisnummer - een schitterend uitgeacteerde Seligkeit - vat perfect mijn gevoel samen na dit recital. Toen ze het slotvers "Bleib' ich ewig hier" zong en daarbij haar armen opende naar de Angelika-Kauffmann-Saal ging het dak eraf. Wat mij betreft mag ze Arabella, Elsa, Elisabeth, Tosca en de Marschallin opbergen in een diepe schuif en de tijd die vrijkomt wijden aan Schubert & Co...

Publicatie: woensdag 24 augustus 2016 @ 12:54
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen