ti guarda dal Grande Inquisitor

Amsterdam 2016-2017

De Nederlandse Opera combineert volgend seizoen een aantal modernere werken met het ijzeren operarepertoire.

Foto

Het nieuwere werk vindt zijn plaats in het Opera Forward Festival dat eind maart voor de tweede keer georganiseerd wordt. Het thema is "macht/onmacht" waar een opera als Wozzeck perfect inpast. Krzysztof Warlikowski doet de regie, Christopher Maltman zingt zijn eerste Wozzeck en Eva-Maria Westbroek is Marie. Mohammed Fairouz is de componist van The New Prince met Nathan Gunn als Machiavelli. Tijdens dit festival wordt ook de Johannes-Passion van het Muziektheater Transparant opgevoerd, die we vorig seizoen tijdens het Klara-festival gezien hebben.

De Tcherniakov-productie van Prins Igor reist van New York naar Amsterdam. Ildar Abdrazakov als Prins Igor en Oksana Dyka als Yaroslavna waren ook in de Met te horen. Claus Guth zal het oratorium Jephta regisseren, met Ivor Bolton in de orkestbak. Richard Croft zingt de titelrol, Anna Prohaska is Iphis. Bolton dirigeert ook Le nozze di Figaro in een productie van David Bösch met onder andere Stéphane Degout als de Graaf en Christiane Karg als Susanna. Met Die Entführung aus dem Serail staat nog een tweede Mozart op het programma in een regie van Johan Simons. Konstanze en Belmonte worden vertolkt door Lenneke Ruiten en Paul Appleby, Peter Rose zingt Osmin.

Wat verder dat ijzeren repertoire betreft, zal Damiano Michieletto Rigoletto regisseren met Luca Salsi (Rigoletto), Saimir Pirgu (Duca) en Lisette Oropesa (Gilda). Eva-Maria Westbroek zingt de titelrol in Manon Lescaut in een productie van Andrea Breth. Christopher Ventris kruipt nog eens in de rol van Parsifal. Verder zullen Petra Lang als Kundry en Günther Groissböck als Gurnemanz te horen zijn in deze Audi-productie. Tenslotte regisseert Ivo van Hove Salome. Het is ook de jaarlijkse productie met het Concertgebouworkest onder leiding van Daniele Gatti. De hoofdrollen worden gezongen door Malin Byström (Salome), Evgeny Nikitin (Jochanaan), Lance Ryan (Herodes) en Doris Soffel (Herodias).

Publicatie: zaterdag 20 augustus 2016 @ 9:08
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen